MónEconomia
El Prat mira a l’Àsia per definir les seves pròximes rutes internacionals

El futur immediat de l’Aeroport Josep Tarradelles Barcelona – El Prat va lligat amb les connexions amb l’Àsia. Quatre de les cinc ciutats que el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA) de Barcelona han triat com a places “prioritàries” per al període 2024-2025 es troben en els principals mercats asiàtics. Segons el nou pla estratègic de l’esmentat comitè, durant els pròxims dos cursos El Prat es marca com a objectiu dibuixar línies cap a Xangai, Hong Kong, Delhi i Tòquio, a més de Lima. Completada la “recuperació de la majoria de les connexions perdudes abans de la pandèmia” –gràcies principalment a la reobertura de fronteres clau, com ara la xinesa–, El Prat entra en “una nova fase focalitzada en l’obertura de nous mercats i més freqüències”. El comitè està format pel mateix Aeroport, la Cambra de Comerç de Barcelona, la Generalitat i l’Ajuntament.

Les cinc rutes definides com a prioritàries per part dels membres del Comitè connectarien Barcelona amb “les grans metròpolis mundials en termes de competitivitat i influència internacional”; algunes de les més demandades pel teixit de negoci del país, especialment en el seu vessant tecnològic. L’exemple de la capital japonesa és clau, en tant que tant turistes com representants de negoci de la ciutat fan visites regulars a Barcelona, si bé han de passar abans per Madrid-Barajas, l’únic aeròdrom de l’Estat amb un vol directe a Tòquio. Similar és la situació de Xangai o Hong Kong, dos entorns urbans que s’han consolidat com places clau per al desenvolupament tecnològic global i que, en cas de complir-se les previsions del CDRA, tindrien vols directes a Barcelona.

Val a dir que una de les connexions clau identificades per les entitats que formen part del CDRA es recuperarà durant l’estiu. Es tracta de Hong Kong, una línia que operarà l’aerolínia asiàtica Canthay Pacífic a partir del juliol. La reprendrà, de fet, després de la seva anul·lació durant la pandèmia, enmig de les restriccions per la política Zero Covid imposada pel govern xinès. També creixeran, a partir de la primavera, les freqüències d’altres connexions amb grans ciutats xineses, com ara Shenzhen, de la mà de Shenzhen Airlines, que operarà tres vols la setmana entre la capital catalana i el centre neuràlgic de negoci del gegant asiàtic. També a Beijing, la capital, cap a on Air China operarà a partir de l’abril un vol diari.

Els membres del CDRA d'El Prat: Eva Valenzuela, directora de l’Aeroport de Barcelona – El Prat, Josep Santacreu, president de la Cambra de Comerç de Barcelona; Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures del departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i president del CDRA, i Jordi Valls, quart Tinent d’Alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona
Els membres del CDRA d’El Prat: Eva Valenzuela, directora de l’Aeroport de Barcelona – El Prat; Josep Santacreu, president de la Cambra de Comerç de Barcelona; Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures del departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i president del CDRA, i Jordi Valls, quart Tinent d’Alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona / Cambra de Comerç de Barcelona

Les noves destinacions s’emmarquen dins la visió general del pla estratègic del CDRA, centrada en la transformació de les connexions internacionals de Barcelona per afavorir aquelles de més valor afegit. En aquest sentit, el comitè reclama “apostar per rutes de qualitat, amb més freqüències i menys estacionalitat”; principalment amb metròpolis especialment productives en sectors tecnològics. Amb Àsia, s’espera per als pròxims dos anys un creixement en volum de seients del 42%, fins a fregar els 500.000 anuals; amb una oferta més desestacionalitzada, d’una concentració més elevada a l’hivern. L’alça relativa és més moderada amb altres mercats: els vols a Nord Amèrica i el Carib creixerien en un 13% en seients respecte del 2023, per sobre dels 2,3 milions; mentre que amb Orient Mitjà i el Golf, amb Riad com a protagonista, superaran l’1,8 milions d’usuaris, un 24% més que ara fa un any.

Objectius a curt termini

La nova definició de rutes aèries des de Barcelona haurà de complir amb les principals línies estratègiques del comitè. Els dos conceptes centrals, augmentar la qualitat empresarial de les connexions i reduir l’estacionalitat –fet que rebaixaria la pressió del turisme de sol i platja sobre Barcelona respecte de l’afluència de viatgers de negoci, de perfils més elevats–. L’escalada prevista pel Comitè elevaria un 23% l’oferta de seients respecte del 2023, i milloraria la distribució dels vols al llarg de tot l’any –amb una reducció de l’estacionalitat especialment necessària pel que fa als viatgers nord-americans i del Carib, on encara hi ha el doble de vols a l’estiu que a l’hivern–. Com detallen els membres el comitè, “s’han prioritzat rutes estacionals, amb l’objectiu de desestacionalitzar-les; així com rutes que, malgrat ser operades durant tot l’any, tenen poques freqüències”. Entre les primeres destaquen vols clau per a la tecnologia barcelonina, com San Francisco; mentre que a les segones consten algunes de les apostes clau de l’aeròdrom, com Beijing o Singapur.

Més notícies
Notícia: Grifols cau un 7% en borsa per un nou cop de Gotham City Research
Comparteix
El fons baixista emfatitza les seves qüestions sobre la societat Scranton i es vanta d'haver encertat algunes de les especulacions corporatives del seu informe del gener
Notícia: La reducció estatal de la jornada afectaria empreses de més de 50 treballadors
Comparteix
El govern espanyol proposa que la jornada laboral passi a 38,5 hores el 2024 i a 37,5 el 2025
Notícia: L’organització del MWC vol allunyar el congrés de la telefonia mòbil
Comparteix
Asseguren que el 44% dels assistents participen en l'edició d'enguany per indústries adjacents
Notícia: Unió de Pagesos preveu noves mobilitzacions davant la “hipocresia” amb el camp
Comparteix
La principal organització del país prepara una concentració davant el ministeri d'Agricultura i obre la porta a aliances "transfrontereres" amb la pagesia francesa i de la resta de la Unió Europea

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa