La patronal de la petita i mitjana empresa catalana, Pimec, ha reclamat aquest dimecres que els partits catalans presents al congrés condicionin els pressupostos espanyols del 2024 a l’execució de les obres del corredor mediterrani. Així ho ha assegurat el president de Pimec Logística, Ignasi Sayol, durant una atenció als mitjans a la seu de la patronal. En aquesta línia, Sayol ha recordat que fa 20 anys que Catalunya està en la mateixa solució i que el que toca per part de l’estat és plasmar totes les bones paraules dels últims anys i plasmar-ho executant els pressupostos.
Pel que fa a les principals inversions que la patronal catalana reclama a l’estat, Sayol ha demanat al Ministeri que se centri en el node del Camp de Tarragona, que és el tercer punt amb tràfic de tota Europa i actualment es troba del tot descuidat per part de l’administració central. De fet, la solució que s’ha proposat, i que encara no està executada, és la construcció d’un tercer carril perquè hi passin totes les mercaderies, una solució que Sayol -i la resta d’experts- ha titllat d’insuficient i ha aventurat que provocarà un col·lapse de cara al 2025.
A més, el president de Pimec logística ha recordat que si el país no té una bona infraestructura logística, entre la que inclou totes les línies de tren, no podrà seguir creixent com ho ha fet fins ara i perdrà competitivitat. Alhora, ha insistit en el fet que si “no som capaços de donar els útils eficients” Catalunya deixarà de ser competitiva. “Si volem ser un país industrial i no ho serem mai sense un sector logístic competitiu” ha sentenciat Sayol.
El Govern demanar a la UE que prioritzi el projecte
Des del Govern, el secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos, ha mostrat el suport i implicació del govern i ha exigit a l’estat i a la Unió Europea que el corredor sigui una prioritat. A més, Castellanos reclamat “centrar-se en el cost d’oportunitat” que podria suposar no acabar executant les inversions necessàries per acabar el corredor mediterrani i sigui realment eficient. El secretari també ha recordat que si finalment el Ministeri no acabar invertint el necessari per acabar el corredor correctament, és a dir amb una doble via d’ample internacional per a passatgers i persones, podria suposar perdre molts projectes d’inversió i podria suposar “no desenvolupar correctament la segona àrea metropolitana del país, la de Tarragona”.
Per últim, ha fet una crida tant al sector públic com el privat del país a unir-se de nou i arribar a un gran consens de país respecte al corredor mediterrani, ja que Catalunya té “capacitat d’incidència quan és capaç de teixir consensos i esforços”. A més, Castellanos ha afegit que “hem de ser capaços de reclamar infraestructures bàsiques pel país com el corredor mediterrani o un finançament just per a Catalunya”.
Les mercaderies, lluny dels municipis
En les mateixes declaracions hi ha intervingut Eugeni Sedano, portaveu de la Plataforma Mercaderies per l’Interior, que ha reclamat al Ministeri que totes les mercaderies que han de passar pel Camp de Tarragona ho facin lluny dels municipis poblats, ja que actualment comparteixen via amb Rodalies, el que provoca un condensament important i u augment de la perillositat, ja que també s’hi incorporen productes de la petroquímica de Tarragona.
En aquest sentit, Sedano ha comentat que el corredor mediterrani és “necessari i urgent” per a Catalunya i pel Camp de Tarragona, però que això no impedeix que es faci amb una “planificació coherent” i eficient pel territori. En aquest sentit, també ha insistit que el tercer carril no “és pràctic ni viable” sobretot en punts que tenen un elevat trànsit, com a Tarragona, i per tant actualment no tindria sentit augmentar la quantitat de mercaderies que passen per la via perquè acabaria col·lapsant. En definitiva, Sedano ha reclamat una “via segregada” del corredor mediterrani lluny de nuclis urbans al seu pas per Tarragona.