MónEconomia
Negativa del PSOE i crítiques veïnals a la proposta del Govern per al Prat
  • CA

La nova proposta per variar l’ús de les pistes de l’aeroport de Barcelona i canviar el model de governança ha aixecat les primeres crítiques. Els municipis afectats per la nova proposta així com els veïns ja han assegurat que és del tot “inadmissible” que les pistes del Prat passin a ser independents durant quatre hores al dia durant els mesos d’estiu. A més, des del govern espanyol i el principal partit de l’oposició, el PSC, també han mostrat la seva desaprovació de la nova proposta del Govern.

El col·lectiu més bel·ligerant han estat els veïns de la urbanització de Gavà Mar, que han assegurat que és “inadmissible” i “incomprensible” que l’executiu faci aquesta proposta. El president de l’Associació de Veïns, Carlos Domènech, ha assegurat que si finalment s’acaba produint, suposaria faltar a l’acord signat per a la contracció de la Terminal 1 de l’aeroport, l’any 2006. A més, ha retret al fet que fins ara mai s’havia plantejat la possibilitat de tornar a fer funcionar l’aeroport amb les pistes independents per part del Govern, encara que des de Pimec ja es va apuntar l’any que seria la millor forma per evitar el perllongament de la tercera pista. Amb tot, Domènech ha considerat que el model que ha exposat l’executiu beneficiaria les companyies de vols de baix cost en lloc d’atraure les que fan vols intercontinentals, i assegura que es podria arribar a les 90 operacions per hora amb la configuració i procediments d’aterratge actuals.

Domènech recorda que els acords del 2006 marcaven que no es podia alterar la configuració de pistes perquè estan en l’acta judicial de la demanda que els veïns van presentar a Aena. Assenyala, a més, que l’aeroport no es troba en la seva capacitat màxima d’operativitat: “El tràfic de 2017 no es va superar el 2023”, assegura. Tot i això, el Govern ja ha assegurat que aquests acords només dictaminen que l’ús de les pistes s’ha de mantenir igual a menys que l’aeroport arribés al límit de la seva gestió i que, per tant, es podria modificar si es volgués.

Imatge d'arxiu de la terminal 2 de l'aeroport del Prat amb un avió enlairant-se / AENA
Imatge d’arxiu de la terminal 2 de l’aeroport del Prat amb un avió enlairant-se / AENA

És un “despropòsit”

Per a més inri, l’alcaldessa del municipi, Gemma Badia, també ha aprofitat per carregar contra la proposta de l’executi català assegurant que és un “despropòsit”. En roda de premsa, Badia ha retret que ha conegut la proposta del president, Pere Aragonès, a través de la premsa: “No entenc ni el moment ni la forma”, ha assegurat. Durant la seva intervenció, l’alcaldessa de Gavà ha comentat que ha rebut la notícia amb sorpresa i ha afegit que és del tot unilateral. “Estem parlant d’una inviabilitat i d’un despropòsit”, ha destacat Badia, visiblement molesta.

“Hem passat per moments en què era impossible tenir una conversa, seguir les notícies o les pel·lícules, passejaves per la platja i et passava un avió de dos passadissos per sobre, i és inconcebible que el 2024 tornem a aquest punt”, ha afegit. En aquest sentit, es mostra defensora del diàleg, i considera que el plantejament del govern no juga a favor de “defensar la tranquil·litat mental, física i acústica” dels veïns.

“Posem en valor la promoció econòmica de la ciutat i de Catalunya, i necessitem tenir un aeroport competitiu i pau acústica”, ha afegit. És per això que considera que la solució no ha de passar de cap de les maneres en tancar finestres en els mesos de més calor o d’altres opcions, donat que seria fer una passa enrere important pels veïns. Per últim, ha comentat que sí que ha pogut parlar amb el Departament de Territori, però que no amb la consellera Esther Capella ni tampoc amb el president Aragonès per traslladar-los el seu malestar amb la proposta anunciada: “Comptem amb el suport absolut del ministeri d’Indústria, d’AENA i del primer secretari del PSC”, ha sentenciat.

L'alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, durant la roda de premsa d'aquest dijous / ACN
L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, durant la roda de premsa d’aquest dijous / ACN

El PSOE es nega

Per altra banda, des del PSOE també han mostrat la seva disconformitat amb la nova proposta. El ministre de Transport -que té la competència-, Óscar Puente ha assegurat aquest dijous en una entrevista que la proposta de la Generalitat “vulnera un acord previ existent” entre els dos governs que “el que feia era precisament impedir que es prengués aquest tipus de decisió”. Segons ha explicat Puente, és una proposta “de molt curt abast” que “empitjora l’acústica” de l’operativa de l’Aeroport, i per tant “perjudica” la salut dels veïns de Castelldefels i Gavà, i que “no suposa una millora de l’operativa de l’Aeroport” perquè no serveix per “esprémer realment el potencial de connexió intercontinental que té l’Aeroport del Prat”.

El ministre ha apuntat a més que el fet de combinar els vols amb l’Aeroport de Reus no es pot confondre amb l’ampliació del Prat, perquè “una cosa és incrementar el trànsit de Reus” i una altra “confondre” això amb la creació d’un hub intercontinental que no es pot fer amb dos aeroports, sinó que ha de plantejar-se sobre la base d’un “únic aeroport”.

Les opinions de Puente han estat secundades pel seu company de govern i ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, que ha assegurat que la proposta “no és seriosa”. En una altra entrevista, Hereu, ha afirmat que és un invent “per fer veure que està pel desenvolupament” de la infraestructura i ha criticat que l’executiu català “és incapaç de prendre decisions estratègiques valentes pel futur de Catalunya”.

El ministre espanyol d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu / EP
El ministre espanyol d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu / EP

Per últim, el candidat del PSC a les eleccions del 12-M, Salvador Illa, ha qualificat d’inviable la proposta del Govern. Una mesura permetria augmentar la capacitat dels 78 vols per hora actuals als 90, però afectaria els veïns de Gavà. “Hi va haver un acord important amb els veïns per reduir els danys acústics i això s’ha de respectar. Ha de ser un dels punts de partida de les solucions que es proposin per ampliar la capacitat de l’aeroport”, ha defensat en una entrevista a Ràdio Estel.

Esquerra respon

Per altra banda, la portaveu d’ERC, Raquel Sans, ha acusat el ministre de Transports, Óscar Puente, d'”anteposar” els interessos d’Aena i “d’uns privilegiats” als de la ciutadania de Catalunya. Després del rebuig del ministre a la proposta de la Generalitat d’ampliar l’ús de les pistes del Prat sense tocar els aiguamolls, ERC ha enviat un vídeo amb la reacció de Sans. La portaveu assegura que la resposta del seu partit és que defensarà els interessos de tots els catalans, així com del medi ambient i de la Ricarda. A més, Sans constata que ja estan “acostumats” a la “recepta” dels socialistes de prioritzar aquests “interessos” d’Aena i “d’uns privilegiats” per davant dels de tot el país, tal com ha criticat al vídeo.

Més notícies
Notícia: Ferrovial puja un 7% els dividends als accionistes des d’Amsterdam
Comparteix
La companyia, que opera des dels Països Baixos des de mitjans de l'any passat repartirà un dividend de 0,75 euros per acció al llarg d'enguany
Notícia: El BCE compleix les previsions i sosté de nou els tipus d’interès
Comparteix
Frankfurt fa esperar els mercats financers fins al juny per flexibilitzar el crèdit enmig d'una davallada de la inflació
Notícia: Cau el preu del lloguer a Catalunya excepte a Barcelona on repunta un 0,1%
Comparteix
Els pisos de la capital catalana costen una mitjana de 1.843 euros, un 16,1% més que el 2022, segons un estudi
Notícia: L’Eurocambra recusa el ‘comissari de les pimes’ entre retrets electorals
Comparteix
Una majoria d'eurodiputats demana rescindir el nomenament de Markus Pieper com a enviat especial de la CE per a la petita i mitjana empresa

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa