L’any 2019 es va produir la liberalització del transport ferroviari de viatgers, un fet que va permetre que apareguessin noves companyies que han fet la competència a Renfe. Segons un informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), aquesta liberalització va suposar un impacte positiu de quasi 600 milions d’euros el 2023, 578 milions, exactament.

La CNMC calcula que els consumidors van ser els principals beneficiaris d’aquesta liberalització, ja que d’aquests 578 milions, 343 van correspondre al benefici obtingut de viatjar més i més barat gràcies a la diversificació de l’oferta i la competència entre companyies. Qui també va sortir beneficiada va ser Adif-Alta Velocitat, que va veure com la seva recaptació en concepte de cànon va enfilar-se fins als 148 milions d’euros, una xifra que suposa un 52% més que l’any 2019. 87 milions van anar cap a les companyies ferroviàries, que van gaudir d’un augment dels seus ingressos en comparació a Renfe, tot i que la CNMC assenyala que els ingressos dels tres operadors -que operen sota les marques AVE, AVLO, Iryo i Ouigo- no va arribar ni al 10% dels ingressos que va obtenir Renfe el 2019, malgrat que els serveis augmentessin un 60%.
Els viatgers, els grans beneficiats
El 425 dels usuaris van poder escollir entre Renfe, Ouigo i Iryo, i el 19% va poder escollir entre dos. El 33% restant, per la seva banda, només va poder tenir l’opció de Renfe -sigui alta velocitat (10%) o llarga distància (23%)-. Pel que fa a l’oferta, aquesta es va incrementar en un 60%, passant de 76 freqüències diàries l’any 2019 a 118 l’any 2023 en els tres corredors.

Aquest augment de l’oferta va fer que es produís una reducció de preus, prop d’un 40% de mitjana-, i la CNMC assenyala que dels 41 milions de viatgers comercials a la xarxa ferroviària de l’Estat, 31 milions van ser d’alta velocitat, una xifra que representa un increment de deu milions. L’informe també assenyala que el ferrocarril ha guanyat terreny a l’avió, i s’ha situat en una quota del 85%, accentuada al corredor Barcelona-Madrid, on és del 82%- De fet a les rutes on aquesta competència es va incorporar primer (Barcelona-Madrid i Madrid-València), els passatger s’han incrementat, passant dels 11,1 milions als 19,6 milions.