MónEconomia
La inversió en obres del corredor mediterrani creix un 33% en un any

El ministeri de Transports ha confirmat les dades que la setmana passada va avançar el ministre Óscar Puente al Senat sobre l’execució pressupostària de la infraestructura del corredor mediterrani, que tancarà aquest 2024 amb una “inversió històrica” de 1.280 milions d’euros, un 33% més que l’any passat, quan les obres executades van arribar als 964 milions d’euros. “Aquest ritme rècord d’execució confirma la forta aposta del ministeri per desenvolupar aquesta infraestructura que cerca millorar la connectivitat ferroviària des d’Algesires fins a la frontera amb França”, ha detallat el ministeri aquest divendres després de la reunió que Puente ha mantingut amb el comissionat del corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, i amb el comissionat del corredor atlàntic, José Antonio Sebastián.

Entre les actuacions més destacades que s’han fet a Catalunya hi ha l’estació de la Sagrera, amb una execució de 90 milions d’euros, o la instal·lació de l’ample mixt entre Castellbisbal i Vila-seca, amb més de 62 milions d’euros d’inversió executada. A més, al corredor mediterrani s’han licitat 65 contractes per 1.400 milions d’euros, un 11,3% més. “S’ha registrat un intens avenç en l’execució de totes les obres repartides al llarg dels més de 800 km de la seva xarxa ferroviària”, subratlla el ministeri, i remarca que només en el corredor mediterrani s’han superat els 7.000 milions d’euros licitats.

A més, durant aquest any s’han adjudicat 78 contractes per un valor de 1.057 milions d’euros, una dada que, segons el ministeri, permetrà que l’any 2025 es comencin a “visualitzar els grans avenços i inversions que s’han produït al corredor mediterrani els dos últims anys”. “El 2025 es presenta com un any de posades importants en Servei i de finalitzacions d’obra claus”, sentencia. De fet, la trobada de Puente d’aquest divendres ha servit per abordar els reptes de futur que afronten tots dos corredors, com l’execució de les connexions ferroviàries transfrontereres.

Imatge de les obres del corredor mediterrani a València / Rober Solsona - Europa Press
Imatge de les obres del corredor mediterrani a València / Rober Solsona – Europa Press

El corredor atlàntic bat el seu rècord absolut anual

D’altra banda, pel que fa al corredor atlàntic es van licitar 1.230 milions d’euros en 63 contractes, un 33,2% més, el què suposa un rècord absolut anual. Així, s’ha registrat un intens avenç en l’execució de totes les obres repartides al llarg dels més de 5.000 km de la seva xarxa ferroviària i en 13 comunitats autònomes. Aquest any les obres s’han centrat en l’arribada de l’alta velocitat al País Basc, amb inversions per valor de més de 450 milions d’euros el 2024, per exemple, la licitació dels trams inicials del Burgos – Vitòria per més de 700 milions d’euros.

Aquestes licitacions, juntament amb les del corredor mediterrani, permeten, segons el ministeri, “continuar avançant en el desenvolupament d’ambdues infraestructures en els pròxims anys, donant un fort impuls a la seva execució per complir els objectius acordats amb la Comissió Europea de tenir finalitzada la xarxa bàsica el 2030″. En els darrers sis anys (entre el 2018 i el 2024), entre els dos corredors, s’han licitat obres per gairebé 14.000 milions d’euros, fet que suposa un fort increment respecte al període anterior, quan no van arribar a assolir els 7.000 milions d’euros en total.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a desembre 27, 2024 | 19:17
    Ricard desembre 27, 2024 | 19:17
    Mentides castellanes.
  2. Icona del comentari de: Sisco a desembre 28, 2024 | 04:29
    Sisco desembre 28, 2024 | 04:29
    Segur que el corredor atlàntic acabarà més aviat amb menys anys d'execució.
  3. Icona del comentari de: JordiP a desembre 28, 2024 | 10:36
    JordiP desembre 28, 2024 | 10:36
    Un 33 %! O sigui que hem passat del no res a la més absoluta misèria, oi?
  4. Icona del comentari de: Català. a desembre 28, 2024 | 14:15
    Català. desembre 28, 2024 | 14:15
    El corredor mediterrani no passa per Madrid, per tant mai s'acabarà; fiqueu-vos-ho al cap.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa