El Govern ha presentat aquest dilluns un pla amb el qual es marca l’objectiu de mobilitzar més de 1.400 milions d’euros en els sis propers anys per tal d’impulsar el vehicle elèctric a Catalunya. Amb aquests diners, que provindran en part del sector públic i en part del sector privat, busca que la quota de vehicles electrificats passi del 14,3% fins al 40% abans del 2030.
Aquest pla s’ha presentat a Ca l’Alier, a Barcelona, en un acte presidit per Salvador Illa, on s’ha informat que el Govern oferirà crèdits per les companyies més grans de 240 milions d’euros perquè puguin renovar les seves flotes, així com uns 200 milions més destinats a autònoms i microempreses.
La proposta consta amb un total de 20 mesures articulades al llarg de sis anys, i tenen com a objectiu acabar amb aquelles barreres que es troben actualment per adquirir un vehicle elèctric, com són el preu, els punts de recàrrega i l’autonomia del vehicle. D’aquesta manera es vol acabar amb l’estancament del mercat elèctric, un segment de vendes que en els últims quatre anys només ha crescut un 3%.
El vehicle elèctric com una “eina per la majoria”
En la presentació d’aquest pla, el president de la Generalitat Salvador Illa ha assegurat que “per descarbonitzar el sector de la mobilitat, la solució es diu vehicle elèctric. No hi ha marxa enrere”. Tot i que Illa ha admès que el punt de partida actual és “millorable”, ha definit aquesta proposta com un “punt d’inflexió” que busca que el vehicle elèctric “no sigui un luxe per uns pocs sinó una eina per la majoria”. Ara mateix, a Catalunya hi circulen 80.000 vehicles electrificats, una xifra que certament es troba lluny del ritme de creixement necessari per arribar als 180.000 vehicles elèctrics matriculats durant el període entre 2025 i 2030.

A més, per poder complir amb les directrius europees actuals, Catalunya hauria de comptar amb 45.000 punts de recàrrega en la seva xarxa d’aquí a sis anys. En aquest sentit, la Generalitat invertirà 150 milions d’euros per tal de desplegar 9.000 d’aquests punts, 4.000 dels quals seran d’accés públic. Durant aquest 2025 entrarà en vigor una de les primeres mesures i se situaran estacions d’alta potència cada 60 quilòmetres a la xarxa viària troncal.
La primera fase del pla se centrarà en els pàrquings dels edificis de la Generalitat i una segona fase als aparcaments d’edificis públics amb accés general, com podrien ser universitats o hospitals. Més endavant, l’Energètica pública, que serà l’encarregat de desenvolupar els punts de recàrrega, implementarà punts a les zones que no comptin amb un desenvolupament suficient de carregadors per la manca d’usuaris i també s’instal·larà infraestructura de recàrrega a les línies d’autobusos interurbans. “No es tracta només de posar punts de recàrrega allà on són rendibles, a les zones metropolitanes, es tracta d’abastir tot el territori de Catalunya”, ha detallat el president del Govern.
Bonificacions per empreses, autònoms i en peatges
Des del Govern es vol incentivar de manera generalitzada el canvi al vehicle elèctric per tal d’assolir els 180.000 vehicles per al 2030, per això s’activaran línies de préstecs bonificats de l’Institut Català de Finances (ICF) perquè les empreses puguin canviar les seves flotes, sobretot per aquelles empreses que estiguin afectades per les restriccions de les Zones de Baixes Emissions. Pel que fa a les empreses més petites, les micropimes i els autònoms, els seus crèdits es veuran limitats a un valor per cotxe de fins a 60.000 euros. En el període que cobreix el pla, també s’electrificarà un 90% de la flota de la Generalitat en quatre anys. Seran cotxes híbrids endollables i elèctrics.

A més, el Govern també impulsarà mesures fiscals alternatives per afavorir la compra de vehicles elèctrics i implementarà bonificacions ECO en el preu dels peatges de les autovies de titularitat catalana. Amb el desplegament d’aquest pla presentat dilluns, l’objectiu final és arribar a estalviar l’emissió de 470.000 tones de CO2 a l’atmosfera i fer passos endavant per poder assolir la neutralitat climàtica el 2050. Actualment, el transport és responsable del 32% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
“El mercat no arrenca”
En l’acte hi havia altres membres del Govern com el conseller de Presidència, Albert Dalmau, d’Economia, Alícia Romero, d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper. Està previst que la proposta s’aprovi dimarts en el Consell Executiu. A més, també hi era present un representant de la indústria, el conseller delegat de Seat i Cupra, Wayne Griffiths. Precisament, a finals de gener Griffiths revia a Casa Seat a Salvador Illa juntament amb el ministre d’Indústria Jordi Hereu, el president de la Generalitat Valenciana Carlos Mazón i la presidenta de la Comunitat Foral de Navarra María Chivite, per estudiar incentius eficaços al cotxe elèctric i incrementar el creixement de les infraestructures de càrrega.
En aquella trobada es va signar un document anomenat “Declaració de Casa Seat” on es recullien diverses actuacions i mesures per “garantir l’èxit de la transformació elèctrica”, plantejant un programa d’incentius per disposar d’ajudes en la compra de vehicles elèctrics, entre d’altres. En aquest acte, Griffiths va insistir en la necessitat de “treballar junts” per avançar cap a l’electrificació del parc automobilístic perquè “el mercat no arrenca”.