Foment del Treball ha reclamat a l’estat i la Generalitat incrementar la inversió en infraestructures en 1.500 milions d’euros l’any per fer front al dèficit que aquest sector pateix arreu de Catalunya. La patronal ha presentat aquest dijous l’actualització del Catàleg de les 100 infraestructures bàsiques per a Catalunya (CAT100), on el seu secretari general, David Tornos, ha lamentat que el dèficit d’inversió que hi ha a les estructures a Catalunya és “estructural” i com a conseqüència afecta al “desenvolupament econòmic i a la cohesió territorial”.
Des de Foment es considera prioritari abordar aquests serveis i instal·lacions com és la finalització de la nova estació de la Sagrera, del corredor mediterrani i de l’ampliació de l’aeroport del Prat per augmentar els vols intercontinentals. Aquestes 100 infraestructures catalanes més necessàries per al país estan dividides en cinc blocs: un que tracta la millora de la mobilitat ferroviària, un altre que aborda la seguretat viària i la interconnexió territorial, el següent bloc que aborda les infraestructures que permeten la connectivitat intercontinental, un altre sobre el transport ferroviari de mercaderies i per últim les infraestructures que permeten l’autoabastiment hídric i la lluita contra la sequera.
Rodalies i l’ampiació de l’aeroport
El president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) Lluís Moreno ha destacat que invertir en infraestructures “no és una despesa” perquè aporta una rendibilitat i beneficis per als ciutadans. En aquest sentit, Moreno ha destacat millores en la mobilitat ferroviària que passen per la finalització del Pla de Rodalies, on ha afirmat que “és imperatiu solucionar Rodalies” i ha criticat que un treballador hagi d’arribar a destinar fins a tres hores per trajecte per a una jornada laboral. Moreno ha destacat que és “més prioritari” reduir els desplaçaments per raons de feina que la reducció de la jornada laboral, i ha mencionat altres projectes rellevants en la mobilitat com la finalització de les obres de les línies L9 i L10, la connexió del tramvia per la Diagonal i altres projectes com el perllongament del metro cap a l’àrea metropolitana, ja que són inversions que tenen un “retorn ràpid.”

L’ampliació de l’aeroport del Prat també ha estat un tema destacat en l’informe de Foment i per part del president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya, que ha insistit en la seva necessitat per tal de millorar la capacitat i que les terminals puguin donar servei a 70 milions de viatgers i oferir una major connectivitat intercontinental. Moreno ha destacat que l’aeroport de Saragossa està superant el de la capital catalana pel que fa a avions que tenen capacitat per volar a més de 10.000 quilòmetres i ajudarien a impulsar el trànsit de mercaderies a Barcelona.
En el seu informe Foment fa una menció especial al corredor mediterrani, la finalització del qual considera imprescindible per incrementar la quota modal del ferrocarril en el transport de mercaderies, d’un 3,5% aproximadament fins a un 15% o un 20%, i així poder treure camions de les carreteres.

Per últim, la patronal catalana considera “imprescindible” garantir el subministrament d’aigua a través de l’ampliació de la dessaladora Tordera II o la implementació de noves Estacions de Tractament d’Aigua Potable (ETAP). Moreno ha destacat que “no es pot deixar que torni a passar novament una situació com la de l’any passat. És una causa de ruïna de negoci i pèrdua d’ocupació, tant al camp com a la ciutat.”