L’ampliació de l’aeroport del Prat portarà cua. Si fa un any només hi havia dues opcions per fer amb la infraestructura barcelonina, de cara a aquest 2023 sabem que com a mínim n’hi haurà quatre. L’última a presentar-se, el pròxim estiu, serà la de Foment de Treball, que aquest dijous ha donat les primeres pistes del que estan treballant a la Comissió per a l’Ampliació de l’aeroport del Prat. Dins de les poques dades facilitades per la patronal catalana, Josep Sánchez Llibre ha assegurat que la proposta sortint farà de l’aeroport del Prat la infraestructura més verda i sostenible que existirà arreu del món, desmarcant-se, d’aquesta manera de la proposta d’una pista marina presentada aquesta mateixa setmana.
A més, el president de Foment ha afegit que l’objectiu d’aquesta comissió és que el resultat serveix al Govern de la Generalitat i al govern espanyol com a full de ruta per l’ampliació de la infraestructura i ajudar a construir un consens per un acord que Sánchez Llibre espera que sigui aquest mateix any. Alhora que s’ha mostrat plenament convençut que la solució que es presentarà multiplicarà, com a mínim, per dos les connexions internacionals des de Barcelona, fent de Catalunya un país molt ben comunicat arreu del món. Alhora, Sánchez Llibre també ha comentat que la nova ampliació presentada per Foment aportarà les solucions per a aquells cinc milions de persones que l’any 2019 passaven per Barcelona i havien d’anar a un altre aeroport a fer escala abans d’arribar al seu destí.
Tot i el desplegament de mitjans i la mostra de múscul de Foment amb aquesta presentació sobre les propostes per ampliar l’aeroport, el president de la Comissió, Lluís Moreno, ha insistit en diverses ocasions que no detallaria cap de les 9 propostes que ha rebut foment fins ara per tal de no condicionar la feina de la comissió. Ara bé moreno sí que ha detallat que moltes d’elles ja s’han fet públiques i han acabat publicades en premsa.

Connectar Barcelona al món
Amb tot, la idea de Foment, per sobre de qualsevol altra cosa, és fer que Barcelona estigui connectada amb el món d’una manera eficient i amb un aeroport modern, intercontinental i democràtic. Per contra, però, Moreno ha defugit d’usar la paraula hub, perquè això vol dir que una empresa governaria el 70% dels vols de Barcelona i el que busca Foment és que qualsevol companyia pugui accedir a operar vols a Barcelona i des de Barcelona. En resum, Moreno ha defensat que la idea de la patronal és que Barcelona aconsegueixi tenir un aeroport del segle XXI.
Sobre les possibles conclusions de la comissió Moreno no s’ha volgut mullar assegurant que no sabem si presentaran una o diverses possibilitats per ampliar la infraestructura i fins i tot ha descrit la possibilitat de no fer absolutament res a l’aeroport. A més, ha afegit que un dels objectius de la Comissió i fer que les administracions i AENA es posin les piles per tal de fer les gestions necessàries per acabar presentant les propostes definitives.
A propòsit d’això, Moreno ha explicat que el treball de la comissió és canalitzar el treball que s’està fent des de la societat civil i ha detallat que, fins al moment, han recollit nou propostes diferents, entre les quals s’inclou la proposta de la pista marina, que s’estan analitzant, encara que no ha volgut donar detalls de les propostes presentades. Ha explicat que l’objectiu és aconseguir que “tothom es posi les piles i es facin els deures” i ha assenyalat que és Aena qui té, en les seves paraules, moltes tasques pendents.
La comissió tècnica s’iniciarà al setembre
Un dels anuncis que ha fet Sánchez Llibre durant la roda de premsa ha estat assegurar que durant el membre de setembre començarà a treballar la comissió tècnica entre la Moncloa i la Generalitat, ja que l’acord de pressupostos entre ERC i el PSC implica la creació d’aquesta comissió tècnica. En aquest punt el president de Foment ha assegurat que després de reunir-se amb Salvador Illa tot sembla indicar que aquest òrgan es posarà en marxa després de les municipals i un cop passat l’estiu.
Pista marina
Sobre la possibilitat de fer una quarta pista a l’aeroport sobre el mar, presentada aquest dimarts, foment no ha volgut entrar a valorar-la en excés, però han assegurat que Joaquim Coello és un dels membres de la comissió i que la proposta feta i presentada per Coello va ser a nivell personal però no com a membre de la comissió. Tot i això, cal recordar que Moreno aquest mateix cap de setmana va assegurar que aquesta proposta no era aplicable per l’aeroport de Barcelona.