MónEconomia
Europa ha d’invertir 77.000 milions més per avivar el comerç de mercaderies

Ferrmed ha reclamat a tots els països de la Unió Europea i a la mateixa Comissió que inverteixin 77.270 milions d’euros addicionals en la xarxa de tren europea fins al 2033. Això suposaria una inversió total d’aproximadament 560.000 milions d’euros per fomentar el transport de mercaderies per tren i optimitzar la xarxa a Europa. En un acte celebrat aquest dimecres des de Brussel·les, el president de l’entitat, Joan Amorós, ha recordat la importància de tenir un pla “coherent” per al sector a escala europea i destinar-hi més recursos “allà on cal”, és a dir on hi ha més demanda. En aquest sentit, l’organització ha identificat que dos dels punts clau on invertir passen per Catalunya com són corredor mediterrani i el corredor de l’Ebre.

Aquesta inversió addicional que demana Ferrmed és la principal conclusió de l’estudi Optimització del tràfic i el canvi modal a la Unió Europea, un document fruit d’una investigació de quatre anys que pretén contribuir a l’assoliment dels objectius de repartiment modal del ferrocarril establerts per Brussel·les i reduir l’impacte ambiental al sector. Tot plegat es deriva de la voluntat de la Comissió respecte al sector. En un principi, el transport per tren hauria de representar el 30% del total a la Unió Europea, un percentatge que, entre 2005 i 2017, s’ha mantingut per sota el 18%.

De fet, durant la seva intervenció, Amorós ha assegurat que és vital que aquestes millores que reclama l’estudi es duguin a terme en les àrees que concentren més tràfic de mercaderies. De fet, l’estudi apunta que invertir en el 23% de la xarxa europea que acapara més moviment generaria beneficis per valor de 223,2 milions d’euros, mentre que invertir en altres línies de menys densitat seria poc rendible o fins i tot generaria pèrdues. “El problema és que no hi ha un pla coherent en l’àmbit europeu; nosaltres no estem en contra la cohesió territorial, però està clar que primer hem d’invertir on podem obtenir resultats”, ha reclamat el president de Ferrmed.

Actualització de línies

La major part de la inversió addicional que reclama Ferrmed hauria d’anar destinada a actualitzar i crear de noves línies de tren arreu d’Europa. En el cas de l’Estat, Ferrmed posa especial èmfasi en la millora del tram que uneix Tarragona i Barcelona, ja que consideren que és el tercer tram més important d’Europa. Per sobre només apareixen les xarxes que transcorren per la regió alemanya del Rin i el Ruhr i la zona de Milà. Pel que fa a la resta de l’estat, el document fa menció a tres punts més on invertir com són la rodalia de Madrid, la de València i la connexió entre Màlaga i Algesires.

De fet, Ferrmed també qualifica l’eix Tarragona-Barcelona com a hub estratègic en una futura connexió entre Europa i el continent asiàtic. En aquesta línia, l’àrea catalana se sumaria als hubs logístics de Duisburg, Hamburg, Rotterdam, Anvers, Frankfurt i Milà. “A Espanya hem d’invertir clarament en el corredor mediterrani, sobretot des de la frontera francesa fins a Múrcia, i també en el corredor de l’Ebre entre Barcelona, Tarragona i Saragossa”, ha subratllat Amorós durant la seva intervenció.

Calen noves i millors terminals

Un altre de les peticions clau de Ferrmed és invertir més de 10.000 milions d’euros en la millora i obertura de noves terminals intermodals arreu d’Europa. En aquest sentit, suggereixen la implementació del sistema batejat com a +FIRRST (abreviatura en anglès per Sistema de Transport Ferroviari Integrat, Flexible i Ràpid), un nou concepte de terminals que permetria agilitzar l’entrada i sortida de trens, la seva descàrrega i faria possible la gestió de locomotores de majors dimensions.

Precisament la implementació d’aquestes terminals fomentaria l’ús de trens més llargs, de més de 740 metres. Segons les dades recollides per l’entitat, el 90% de les instal·lacions actuals no estan adaptades per rebre locomotores d’aquestes dimensions.

Més notícies
Notícia: Grup Moure inverteix milions en la compra de Petroest, a les Balears
Comparteix
L'objectiu de la companyia és continuar augmentant la presència al territori on ja són "líders del sector"
Notícia: Primera escletxa a Moncloa: Calviño i Díaz xoquen pels subsidis de desocupació
Comparteix
La titular de Treball mostra a la tribuna del Congrés la seva "absoluta disconformitat" amb la reforma anunciada per Economia que pretén "incentivar que els aturats acceptin propostes de feina"
Notícia: Les pensions pujaran un 3,8% el 2024 d’acord amb la inflació
Comparteix
La darrera reforma pren com a referència el càlcul de l'IPC mitjà del darrer any i farà escalar també les mínimes i les no contributives
Notícia: La benzina rebaixa lleugerament la inflació al novembre fins al 3,2%
Comparteix
Carburants i aliments protagonitzen un retrocés de tres dècimes de l'IPC mentre la subjacent cau al seu mínim en any i mig

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa