MónEconomia
Un dòcil empresariat valencià aprova el lent avenç del corredor mediterrani
  • CA

Fa set anys que l’Associació d’Empresaris Valencians (AVE) reclama que el govern espanyol culmini d’una vegada per totes les obres del corredor mediterrani. Aquest dijous, era el gran dia de l’AVE per posar sobre la taula totes les dificultats que està generant no tenir aquesta infraestructura a punt i adequada a les necessitats reals del territori. Lluny d’això, el president de l’entitat, Vicente Boluda, ha optat per una via molt més complaent amb les administracions espanyoles que han ignorat sistemàticament el corredor mediterrani.

Durant la seva intervenció, l’expresident del Reial Madrid ha recordat que fins que la societat civil, és a dir, els empresaris, no s’han implicat en la culminació del projecte “no s’ha aconseguit que la infraestructura avanci”. Alhora, sí que ha reconegut que les obres, i tot el que les envolta, va “més a poc a poc del que seria exigible i voldríem”. Sorprenentment, però, ha celebrat que les obres avancin, quan fa anys que ja haurien d’estar pràcticament acabades al seu pas pel País Valencià.

Per acabar, Boluda ha assegurat que “sense la nostra embranzida col·lectiva i perseverança, el Corredor no estaria en el grau d’execució que està” quan actualment, només funciona el 36% de la infraestructura. Boluda també ha animat als més de 1.800 empresaris que s’han acostat a IFEMA aquest dijous recordant-los que “és important que siguem conscients del poder que tenim, que actuant s’assoleixen objectius i que podem ser actors protagonistes del nostre propi futur”.

Un referèndum a escala estatal

Durant el seu discurs, Boluda ha dedicat més temps a comentar l’actualitat política espanyola que a reclamar la fi de les obres del corredor. De fet, ha arribat a proposar un referèndum sobre els pactes d’investidura als quals ha arribat el PSOE per aconseguir de nou la presidència del govern espanyol. Concretament, l’empresari valencià ha optat per l’opció del referèndum perquè l’executiu socialista conegui “l’opinió de la majoria dels ciutadans a l’hora d’afrontar els compromisos” que es derivaran d’aquests acords i condicionaran tota la legislatura.

Boluda també ha donat suport al posicionament de la CEOE sobre la investidura, tot mostrat la seva “preocupació” respecte a la dinàmica que s’està generant en la política espanyola. En aquest sentit, ha considerat que actualment “s’ataca als empresaris i es menysprea la separació de poders”, una tesi defensada per la dreta sobre la llei d’amnistia. Alhora, l’empresari ha censurat tots aquells amb els partits que “han declarat el seu rebuig” a l’estat espanyol.

El president d'AVE, Vicente Boluda, amb el president de Múrcia, Fernando López Miras / Regió de Múrcia
El president d’AVE, Vicente Boluda, amb el president de Múrcia, Fernando López Miras / Regió de Múrcia

El corredor només avança a Catalunya

Durant aquest acte també ha intervingut el president de Múrcia, Fernando López Miras, que ha denunciat públicament que el corredor mediterrani “només avança a Catalunya”, mentre que encara no arribat a Múrcia, i “les obres promeses no s’executen”. En aquest sentit, el dirigent popular ha afegit que el projecte és una altra mostra que el govern espanyol “beneficia als mateixos de sempre, i perjudica també els mateixos de sempre”.

Així mateix, ha criticat que l’executiu espanyol “està eternitzant de manera incomprensible” el corredor i ha assegurat que les infraestructures de la Regió de Múrcia “simplement no estan en la seva agenda”. Segons López Miras, el fet que les obres de corredor previstes per a la resta de comunitats no estiguin avançant suposa “un altre maltractament” dins d’una tendència de “desigualtat territorial”.

López Miras no s’ha aturat aquí i ha continuat amb l’atac contra Catalunya assegurant que aquesta desigualtat també es reflecteix en les recents “concessions als nacionalistes catalans i bascos”, i fa que hi hagi “ciutadans de primera i de segona”. El polític ha prosseguit assegurant que “tot el que ha deixat d’invertir-se aquí és directament proporcional al que s’ha invertit a Catalunya”. Per acabar ha sentenciat que “aquest greuge comparatiu” es reflecteix en la dotació extra de fons per a infraestructures de Catalunya, “que ja és de les comunitats millor connectades d’Espanya”, o en el traspàs de Rodalies, “i tot això només perquè Sánchez es garantís seguir en el poder”.

Foment reclama acabar les obres

En una línia molt semblant a l’AVE s’ha pronunciat Foment del Treball, que també ha reclamat que es completi el corredor mediterrani “amb urgència”. El president de la patronal, Josep Sánchez Llibre, ha volgut mostrar el seu suport a l’acte i ha assegurat que “sorprèn que malgrat tenir un retorn significatiu econòmic i social haguem de reivindicar any rere any la posada en marxa del corredor, però ho continuarem fent. Necessitem unir esforços, volem el corredor i l’aconseguirem”.

A més, Sánchez Llibre ha considerat “incomprensible i lamentable” que Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia no estiguin connectades a través de la via ferroviària i ha alertat que no acabar l’obra “posa en perill el futur de les pròximes generacions”. Alhora, l’empresari també ha afirmat que el corredor “garanteix una mobilitat més sostenible dins dels objectius 2030”, atès que a Espanya el transport de mercaderies per ferrocarril “té una quota testimonial”, sobre el 4% segons els càlculs de Foment. “Podem fer un pol logístic i industrial de primera magnitud, però requereix inexcusablement una aposta pel transport de mercaderies de mitjà i llarg radi augmentant el paper del ferrocarril”, ha reblat Sánchez Llibre.

Revisió de les obres

Durant l’acte també s’ha donat a conèixer l’estat actual de les obres del corredor en tots els seus trams, des de la frontera francesa fins a Algesires. Segons els comptes d’AVE, les obres han avançat d’un 45% en 2016 a un 76% en 2023, i la posada en funcionament del traçat ha passat del 19% el 2016 al 36% en l’actualitat. A més, el 85% de la infraestructura està en projecte i el 100% en estudis previs.

Pel que fa a les fites previstes des de l’última revisió, només se n’ha complert una, la posada en funcionament de la via única en ample ibèric entre Xàtiva i La Encina, necessària per a la implantació de l’ample internacional en l’antic traçat, que estava ajornat des de 2022. D’altra banda, el govern espanyol encara no ha acabat les altres tres promeses que havia fet per enguany. D’una banda, encara s’han d’acabar les obres del túnel de Castellbisbal-Martorell —que ja es van ajornar l’any passat—, que farien que tot el traçat previst estigués acabat entre Tarragona i la frontera amb França. En la llista d’incompliments també trobem la conversió del tercer carril en segona via i la posada en funcionament de la doble via d’ample internacional al tram València-Xàtiva-La Encina.

Més notícies
Notícia: La CE denuncia Espanya per incompliments en matèria de conciliació laboral
Comparteix
Brussel·les exposa l'Estat davant el TJUE davant el retràs sistemàtic d'una directiva comunitària aprovada l'any 2019 i demana sancions econòmiques
Notícia: AkzoNobel redobla la presència a Vilafranca amb una inversió de 32 milions
Comparteix
La multinacional neerlandesa instal·larà a la capital de l'Alt Penedès una nova planta de fabricació de llaunes que crearà 40 llocs de treball
Notícia: Una empresa danesa tria Barcelona per instal·lar un segon ‘hub’ a Europa
Comparteix
Les instal·lacions acolliran un total de 80 treballadors
Notícia: La constitució d’empreses augmenta quasi un 17% a l’octubre
Comparteix
A Catalunya es van crear un total de 1.640 noves empreses a l'octubre

Comentaris

  1. Icona del comentari de: josep a novembre 16, 2023 | 20:48
    josep novembre 16, 2023 | 20:48
    Impresentable aquest Boluda
  2. Icona del comentari de: Ricard a novembre 16, 2023 | 21:20
    Ricard novembre 16, 2023 | 21:20
    Ineptes castellanistes.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa