El Port de Barcelona és l’únic port de tot l’estat espanyol que acull de forma permanent un vaixell de proveïment de gas natural liquat (GNL). El buc situarà la capital catalana com a parada preferent dels vaixells que funcionen amb aquest combustible menys contaminant que els carburants tradicionals. La construcció d’aquest nou vaixell ha estat duta a terme per Scale Gas, una de les filials d’Enagás, i l’armador noruec Knutsen, i aquest dijous l’han presentat a la planta de regasificació de Barcelona. L’‘Haugesund Knutsen’, serà noliejat per Shell Espanya i ha estat construït per les Drassanes Armon Gijón.
La taca de l’‘Haugesund Knutsen’ serà carregar i subministrar GNL com a combustible per a vaixells, així com en zones adjacents. A més també donarà servei a més clients a la regió mediterrània, “exercint un paper clau per a la seguretat de subministrament de la regió i impulsant l’ús del GNL com el combustible per al transport marítim més respectuós amb el medi ambient en l’actualitat”, segons ha assegurat el port en un comunicat.
El vaixell compleix amb totes les mesures de seguretat que estableixen les diferents normatives comunitàries, té una capacitat d’emmagatzemament de 5.000 m³, amb dos tancs bilobulars de 2.500 m³ cada un, i una capacitat de subministrament de GNL de 1.000 m³/h. Compta a més amb 92,75 metres d’eslora, 16,90 metres de màniga i 4,25 metres de calat.
A més de la presentació també s’ha anunciat que la direcció del Port i Enagás han arribat un acord per impulsar conjuntament més projectes per augmentar l’ús de gasos renovables i alternatius com l’hidrogen verd o el metà al Port de Barcelona en línia amb el projecte de l’H2Med, el primer corredor d’hidrogen de la Unió Europea. L’entrada en operació de l’H2MED permetrà la connexió del Port de Barcelona amb la Xarxa Troncal Espanyola d’Hidrogen, el que continuarà reforçant el paper del Port com a hub energètic clau a Europa per assolir els objectius de descarbonització.
Sobre la posada en marxa d’aquest nou vaixell, el conseller delegat d’Enagás, Arturo Gonzalo, ha assegurat que la seva construcció “és un avenç en el compliment dels objectius europeus de descarbonització” del transport marítim amb combustibles menys contaminants. En aquesta línia, ha destacat que “aquesta iniciativa està emmarcada en projecte europeu que coordina Enagás dins de l’estratègia institucional LNGhive2 que lidera Puertos del Estado, amb l’objectiu d’afavorir el desenvolupament del mercat de GNL com a combustible marítim sostenible, i garantir el subministrament als ports, en línia amb la Directiva Europea de combustibles alternatius.”
Per la seva part, el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha apuntat que “disposar d’un vaixell com aquest i l’experiència acumulada com a socis en el seu disseny i construcció reforça encara més el posicionament del Port de Barcelona com un port de subministrament de combustibles alternatius i ens permetrà assolir l’objectiu de reduir les nostres emissions de carboni un 50% el 2030”.