Aquest dimarts al matí la patronal Foment del Treball ha denunciat que Catalunya pateix un dèficit d’infraestructures de fins a 42.500 milions d’euros des del 2019. Aquest forat ha provocat una reducció de la competitivitat per a tot el país i els seus ciutadans. Per tal de contrarestar aquests 14 anys de desinversió, la patronal reclama que el conjunt de les administracions inverteixin de forma sostinguda un 2,2% del PIB català en infraestructures. A més, també ha proposat cinc grans projectes o àmbits on s’hauria de prestar especial atenció perquè Catalunya tinguin les infraestructures que realment necessita per ser competitiva. Aquests cinc àmbits són la millora de la mobilitat per ferrocarril, la millora de la seguretat viària, la connectivitat internacional, l’impuls del transport de mercaderies per tren i, finalment, l’autoabastament hídric per poder lluitar contra futures sequeres.
Pel que fa al ferrocarril per a passatgers, Foment assegura que “és essencial”, ja que permetria reduir la congestió viària i disminuir les emissions de gasos d’efecte hivernacle, sobretot als accessos a Barcelona i a l’àrea metropolitana. A més, afegeixen que ajudaria a potenciar un “desenvolupament econòmic i regional equilibrat”. Més enllà de qüestions més econòmiques, l’organització presidida per Josep Sánchez Llibre considera que una millora de la xarxa de Rodalies i de Ferrocarrils de la Generalitat augmentaria la qualitat de vida dels ciutadans, la seguretat en el transport i l’atractiu de Catalunya per a inversions.

Per a aquesta millora també es proposen actuacions en la matèria com per exemple acomplir el pla de rodalies de Catalunya 2020-2030 i licitar l’encomana de gestió dels dos intercanviadors ADIF-FGC a Sant Cugat, que permetrà descongestionar el servei fins a Barcelona de les línies S1 i S2 gràcies a la construcció d’un nou túnel per Collserola.
Més concretament reclamen executar l’ampliació de les línies L1 (Badalona i el Prat), L2 (Zona Franca), L3 (Sant Feliu de Llobregat i Trinitat vella) i L4 (la Sagrera) del Metro de Barcelona. A més, demanen ampliar el Tramvia del Camp de Tarragona, la connexió del Tram-Besòs amb Tram Llobregat a Barcelona així com allargar-lo fins a Esplugues. A més, tal com ja està planificat a Tarragona, demanen un Tram per a la Costa Brava. I, per últim, la construcció dels aparcaments en origen a totes les estacions metropolitanes.
Millora de les carreteres catalanes
Pel que fa a l’estat de la xarxa viària catalana, la patronal considera que “presenta certes mancances” i la xifra de víctimes d’accidents és una de les més elevades en comparativa amb regions europees similars. Les carreteres amb major sinistralitat són l’AP-7, l’A-2, N-II, N-340 i C-32, C-37 i C-55, és per això que demanen actuacions en aquests punts. Tot i això, celebren que la Generalitat de Catalunya hagi posat en marxa l’estratègia 2+1, però reclamen que s’acabi d’executar al complet.
A més d’això demanen que es desdobli la C-55 de Castellvell i el Vilar fins a Manresa, la C-13 de Lleida a Balaguer i de la C-53 de Vilagrassa a Balaguer i que tota l’AP-7 tingui entre 3 i quatre carrils per direcció. A més també volen que es liciti l’encomana de gestió de l’N-260, de la Pacificació de l’N-II al Maresme, de 17 ramals d’enllaç a l’AP7 i que s’executi de forma integral la B-40 des de Vilanova i la Geltrú fins a Mataró.
Pel que fa a planificació, Foment demana que s’estudiï el desdoblament integral de la C-12 des de Sant Carles de la Ràpita fins a Lleida i l’N-230 des d’Almenar fins al Túnel de Vielha, així com el desdoblament integral de la C-14 entre Montblanc i Andorra, la Via ràpida de la L512 i C1412b entre Artesa de Segre i Tremp i el desdoblament de l’N-260 entre Ripoll i Alp, és a dir la construcció del túnel de Toses.
Connectivitat intercontinental i corredor mediterrani
El tercer àmbit per reduir el dèficit en infraestructures per a Foment són aquelles que permetrien millorar la connectivitat global del país, ja que consideren que són crucials “per potenciar la competitivitat econòmica de Catalunya”. Les actuacions en aquest sentit són bastant clares, ja que comportarien ampliar l’Aeroport de Barcelona amb l’allargament de la tercera pista, la construcció de la terminal satèl·lit i les connexions subterrànies amb les altres terminals, i amb la construcció de la ciutat aeroportuària. A més, afegeixen que també seria molt positiu connectar amb alta velocitat els aeroports de Girona i Reus amb Barcelona, així com la connexió de la Terminal 2 de l’aeroport de Barcelona-el Prat amb la xarxa d’Alta Velocitat tant cap a Madrid com cap a França.
Un altre punt clau per tal de millorar les infraestructures catalanes és impulsar el transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya, que actualment representa només el 4,5% del total, una xifra que se situa molt lluny de la mitjana europea (18%). De fet, potenciar el transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya és crucial per reduir la congestió viària i les emissions, així com per millorar la competitivitat econòmica del sector logístic. Per tal de fer-ho foment demanar acabar, d’una vegada per totes, el corredor del Mediterrani al seu pas per Catalunya. Això comporta convertir en ample europeu la línia Port Bou-Figueres, executar les estacions inter-modals de Lleida i de l’Aldea i planificar una nova línia transversal ferroviària.
Autoabastament hídric
Per últim, la patronal presidida per Sánchez Llibre reclama a les administracions que planifiquin i executin un pla perquè Catalunya es pugui abastar hídricament per poder lluitar contra futures sequeres. En aquest sentit, consideren que seria de vital importància garantir la disponibilitat d’aigua per a l’ús domèstic, agrícola i industrial, especialment en un context de canvi climàtic que incrementa la freqüència i intensitat de les sequeres.
És per això que reclamen la connexió d’emergència CAT-ATL entre Tarragona i Olèrdola, l’ampliació de la dessaladora del Tordera i de les potabilitzadores del Besòs i del Llobregat. A més que es faci un projecte d’aigua regenerada al Besòs i s’ampliï la del Llobregat, així com la construcció d’una dessaladora al Foix.