El dèficit que pateix Catalunya no només és fiscal. Si fa uns mesos el Govern va xifrar en quasi 22.000 milions d’euros el 2021, aquest dimarts Foment del Treball ha anunciat, segons un estudi realitzat, que el país pateix un dèficit d’inversions en infraestructures de 42.500 milions d’euros des del 2009, que suposa un 2,2% del PIB i “pèrdua de competitivitat del teixit productiu català i de capacitat econòmica, benestar i qualitat de vida dels catalans”, segons ha denunciat el president de la patronal, Josep Sánchez Llibre. En una roda de premsa, l’empresari català ha reclamat a totes les administracions que inverteixin de forma recurrent d’aquest 2,2% del producte interior brut. En aquest context, el president de la patronal ha assegurat que Catalunya pateix “una situació lamentable i una aixecada de camisa”. A més, Sánchez Llibre ha afegit que “com a president de Foment em causa certa vergonya denunciar públicament any rere any aquesta nefasta actuació de la gestió de les diferents administracions públiques, tant de l’Estat com la Generalitat, en totes aquelles inversions que s’haurien d’haver fet en els últims 14 anys”.
A més, Sánchez Llibre també ha demanat que les inversions han d’anar dirigides en cinc grans àmbits concret com són el sistema ferroviari de mercaderies i passatgers, que bàsicament suposarien inversions a Rodalies i al corredor mediterrani. A més, també caldrien noves inversions en “millorar l’autoabastament hídric” per lluitar contra les sequeres recurrents que pateix el país, la connectivitat internacional -on entra l’ampliació de l’aeroport-, i, per últim, caldria enfocar-se en la millora de la seguretat viària a Catalunya.

Segons l’estudi de la patronal catalana, entre els anys 2009 i 2015 – a causa de la crisi econòmica iniciada l’any 2008- la disminució de la inversió pública a Espanya va ser significativament molt més elevada respecte a la resta de socis europeus. En aquest sentit, els ajustos del dèficit públic es van produir per la via d’una reducció dràstica de la inversió pública, en un context d’austeritat econòmica a la Unió Europea. Com a conseqüència, en termes comparatius, Catalunya va perdre competitivitat econòmica que s’ha mantingut fins ara i perdurarà en el temps si no es “reverteix la situació i es comença a invertir de manera constant i planificada” en les infraestructures que necessita el país.
Per altra banda, Foment també denuncia mancances notòries al país, com per exemple en matèria com d’infraestructures hídriques, que permetrien “millorar la gestió de l’aigua” i afrontar amb majors garanties el subministrament d’aigua durant els períodes de sequera. La manca d’inversió tampoc ha permès millorar la xarxa de Rodalies durant els últims deu anys, perjudicant, principalment a tots els catalans que són “víctimes d’afectacions constants”. En matèria de transport de mercaderies, l’estudi mostra com tampoc s’ha avançat cap a l’augment de la capacitat, especialment amb el corredor mediterrani. Un punt positiu és en matèria d’inversions a les carreteres catalanes on Foment destaca que “s’estan fent actuacions destacades”, com per exemple l’estratègia 2+1 per part de la Generalitat. Tot i això, els empresaris apunten que encara queda molt per fer per tal de tenir una xarxa de carreteres més segura, integrada i resilient.