Resulta que ens havíem equivocat tots. A Europa sí que es podran vendre vehicles de combustió interna més enllà del 2035. Segons ha assegurat la Confederació Espanyola d’Empresaris d’Estacions de Servei (CEEES) en un comunicat aquest dimecres, tothom, des del primer a l’últim, han malinterpretat la resolució que va aprovar el Parlament Europeu sobre l’extinció de les vendes de vehicles de combustió interna. Des de la patronal de les gasolineres consideren que la legislació manté oberta la porta a totes les opcions per a aconseguir la neutralitat d’emissions en el transport més enllà del 2035. Fins aquí res nou, precisament aquesta és la idea de la Comissió Europea amb aquesta nova legislació sobre el transport, el causant de prop del 80% de les emissions a Europa.
Amb aquesta premissa l’organització considera que la immensa majoria dels mitjans de comunicació han interpretat malament el que es va votar ahir, i que això no representa la mort del motor de combustió a partir del 2035. En aquesta línia la CEEES explica que el que va aprovar el Parlament Europeu obre la porta a la matriculació de vehicles amb motors de combustió interna a partir d’aquest any “sempre que aquests estiguin propulsats únicament per combustibles neutres en CO₂“. Que, efectivament exclou els vehicles de benzina i dièsel, que estan molt lluny de ser neutres en emissions de CO₂ d’aquí a 12 anys. En cap moment, de fet, s’ha plantejat que els cotxes de combustió deixin d’existir, sinó que el problema és el combustible amb el qual es propulsen.
En què es basa la CEEES?
Per intentar no fer massa evident que es tracta d’un cas de fer-se trampes al solitari, la CEEES assegura que el mandat que l’Europarlament obliga a la Comissió a “presentar una proposta relativa a la matriculació, després del 2035, de vehicles que funcionin exclusivament amb combustibles neutres en CO₂”. En aquest punt s’hauria de veure quins són aquests combustibles, però no s’espera que siguin combustibles fòssils com la gasolina, encara que sí que podria entrar el gas natural, que va ser considerat energia verda fa menys d’un any.

Cal recordar, a més, que el text que van aprovar els eurodiputats contempla que la Comissió haurà d’avaluar “els progressos realitzats en virtut del present Reglament en la consecució dels objectius de reducció establerts en l’article 1, apartat 5 bis, tenint en compte els avanços tecnològics, també pel que respecta a les tecnologies híbrides endollables, i la importància d’una transició econòmicament viable i socialment justa cap a l’objectiu de mobilitat sense emissions”. És en aquest punt que l’organització dels gasoliners recorda que els híbrids endollables funcionen, a més d’amb electricitat, amb combustibles líquids. El que també caldria recordar que els combustibles fòssils emeten grans quantitats d’emissions i que, per tant, la resta de processos que viu el cotxe, des de la construcció fins a la circulació, hauria de compensar totes aquestes emissions per no ser vetats per part de la UE.
“En segon terme, no és frívol que el Parlament Europeu citi expressament que la transició cap a l’objectiu de mobilitat sense emissions ha de ser necessàriament ‘econòmicament viable i socialment justa’, la qual cosa evidencia que ses senyories són molt conscients que la manera en què s’està pretenent dur a terme aquesta transició suposa de fet una amenaça per a l’economia i la justícia social en el si de la Unió Europea”, descriu la CEEES en el seu comunicat, esperant una pròrroga de la legislació i allargar uns quants anys la desaparició dels vehicles de gasolina i dièsel.
Per a la CEEES, no menys destacable és el fet que l’Eurocambra insti la Comissió Europea a desenvolupar una metodologia comuna de la UE en 2025 per a avaluar el cicle de vida complet de les emissions de CO₂ dels automòbils i furgonetes comercialitzats a la UE. Aquest punt és “especialment rellevant” per a l’organització, que fa anys que defensa la necessitat de desenvolupar aquesta metodologia. Així, la CEEES considera que és molt important fer una anàlisi detallada del cicle de vida “del bressol a la tomba” dels vehicles com de l’energia que els impulsa. És per això que l’organització defensa que aquesta anàlisi és “més necessari que mai”, en un context com l’actual, en el qual l’ús d’energies d’origen fòssil per a la producció d’electricitat guanya pes a Europa, casos d’Alemanya amb el carbó o Holanda amb el gas natural.
Eliminació del programa d’incentius
A més, la CEEES també recorda en el seu comunicat que el Parlament Europeu va aprovar l’eliminació del mecanisme d’incentius per als vehicles d’emissió zero o de baixa emissió a partir de l’1 de gener del 2030. En aquest sentit, consideren curiós analitzar què ha succeït en alguns països que han deixat de subvencionar als vehicles elèctrics, com per exemple el cas de Noruega que, si bé no és membre de la Unió Europea, acostuma a citar-se com a exemple en matèria de la penetració dels cotxes elèctrics. Allí, la fi d’exempció de l’IVA als elèctrics han provocat una caiguda de les vendes del 76% el mes de gener.
“Serà interessant veure com evoluciona cadascuna de les tecnologies de propulsió dels vehicles en els pròxims anys i de quina manera pot contribuir cadascuna de les opcions disponibles a aconseguir la neutralitat d’emissions en el transport el 2050. Sigui com sigui el resultat, allí estarem les estacions de servei, oferint als nostres clients l’energia que ens demandin a cada moment per a continuar garantint la mobilitat d’empreses i particulars”, conclou el comunicat de CEEES.