La tecnologia i les noves empreses irrompen en el mercat europeu de manera abrupta. Aquesta constant adaptació als nous models de negoci han posat en dubte el model de mercat que fa tres dècades que està establert a la Unió Europea. De fet, els recents casos de frau o manca de competència han posat en evidència la necessitat de fer una reforma de la normativa. D’aquesta manera, la Comissió Europea ha decidit actualitzar la seva definició de mercat per primer cop en 27 anys per adaptar les anàlisis sobre casos de competència a la nova realitat. En aquest sentit, nous conceptes com la innovació o la digitalització es tindran en compte a l’hora de definir les noves normes del mercat.
Després d’un procés d’estudi iniciat l’any 2020 i que es va allargar fins al 2021, Brussel·les va concloure que calia introduir alguns canvis. “Si bé la definició original continua sent rellevant i adequada, calien certes actualitzacions i clarificacions”, ha subratllat l’executiu aquest dijous en un comunicat. La nova definició ara també té en compte paràmetres no monetaris com ara la innovació, la sostenibilitat, l’estabilitat en el subministrament o la digitalització, entre d’altres. En aquest sentit, les empreses ja no competeixen únicament per veure qui guanya més, sinó que hi ha altres mètriques que es tenen en compte.

Definir el mercat per salvaguardar l’estabilitat empresarial
Segons la Comissió, la definició del mercat és un pas clau per avaluar la competència en general. “Aquesta permet analitzar totes les limitacions sobre les empreses involucrades als mercats geogràfics i sobre els productes rellevants, que poden incloure barreres d’entrada o expansió i l’impacte de les economies d’escala”, ha assenyalat Brussel·les. En concret, la vicepresidenta de l’executiu europeu, Margrethe Vestager, ha confirmat que la nova visió “reforçarà la transparència i la certesa legal per beneficiar tots els actors”. “Amb aquesta revisió, reforcem principis com la competitivitat i adrecem les noves realitats del mercat, com ara la digitalització i una activitat comercial més globalitzada i interconnectada”, ha resumit.