Nou capítol en la ‘guerra’ que la Unió Europea (UE) i la Xina estan lliurant envers els vehicles elèctrics de fabricació xinesa. El pròxim 30 d’octubre està previst que entrin en vigor els aranzels imposats als cotxes xinesos per part de la UE; una Unió Europea i la Xina que estan negociant “una solució acordada” a la disputa que estigui emmarca dintre de les regles de l’Organització Mundial del Comerç (OMC). Malgrat que no s’ha arribat a un acord el gegant asiàtic i la Unió Europea han acordat que es produeixin noves reunions “en breu”, tal com ha informat la Comissió Europea (CE) en un comunicat. En el comunicat, la CE, destaca que “la UE ha subratllat que, segons les normes de l’OMC, la possibilitat d’oferir compromisos de preus està oberta a les diferents empreses que participen en la investigació”.
Olof Grill, portaveu de Comerç de l’executiu comunitari, ha assegurat que els dos blocs seguiran negociant fins al 30 d’octubre (quan entren en vigor els aranzels) i ha volgut destacar les reunions com les d’aquest divendres, de les quals ha dit que “el fet que avui s’hagi celebrat una videotrucada indica que existeix la voluntat d’arribar a una solució”.
Els aranzels
Si la Xina i la Unió Europea no arriben a un acord pel preu dels vehicles elèctrics els aranzels entrarien en vigor el pròxim 30 d’octubre, quan s’hagin publicat al Diari Oficial de la Unió Europea. Aquests impostos als vehicles s’aplicarien al grup SAIC (en el seu cas serien d’un 35,5%), a Geely (18,8%) i a BYD (17%) i se sumarien als aranzels ja existents, que estan xifrats en un 10%. No només es veurien afectats els vehicles de fabricació xinesa, sinó que empreses que produeixen a la Xina, com pot ser Tesla, que es veuria afectada per un aranzel addicional del 7,8%. Altres grups xinesos que han cooperat amb la CE hauria d’afrontar uns aranzels del 20,7%
Aquests aranzels que imposa Europa a la Xina s’imposen després que Brussel·les conclogués que els subsidis que reben els productors de vehicles elèctrics xinesos són “injustos” i generen “competència deslleial”.

Europa, amb un ull posat a una possible guerra comercial
En el comunicat que ha emès la CE, el vicepresident de l’executiu comunitari, Valdis Dombrovskis, s’ha mostrat preocupat per la decisió xinesa d’augmentar els aranzels al brandi europeu, resposta que el gegant asiàtic va donar a la proposta de pujada d’aranzels als cotxes elèctrics. Dombrovskis assenyala que aquestes pràctiques “no tenen fonament” i espera que la Xina no actuï igual que amb el sector porcí o làctic.


