MónEconomia
L’Estat pacta com esquivar l’execució dels fons europeus abans del 2026

L’estat espanyol ha pactat amb la Comissió Europea que les empreses públiques -aquelles que depenen dels ministeris- puguin executar els fons europeus més tard el previst. D’aquesta manera, l’estat ha trobat la manera d’esquivar el límit que obliga a concloure els projectes el 2026. En concret, en els tres anys vinents n’hi haurà prou amb decidir l’estratègia d’inversió i podrà quedar pendent l’operativa. És a dir, que “el que quedi per fer sigui executar i no decidir”, apunten fonts del Ministeri d’Indústria en unes declaracions que ha recollit l’ACN. Aquest canvi d’estratègia afectarà especialment a Enisa, que una entitat que depèn del ministeri d’Indústria i que passarà de gestionar 139 milions a més de 3.233 milions.

El dilluns passat la Comissió Europea va confirmar l’aprovació de l’addenda al Pla de Recuperació remès per Espanya, de la qual depèn el desemborsament de fons europeus. Després d’aquesta aprovació, ara l’executiu estatal es prepara per demanar la quarta remesa. L’aprovació d’aquesta extensió no només amplia en 94.000 milions els fons sinó que facilita la seva gestió. Una de les parts més importants d’aquestes negociacions ha estat el perllongament de l’execució del capital d’Europa. És a dir, es podrà allargar l’execució d’aquests fons, la gran majoria dels quals són préstecs, sense que la gestió sigui directament per part dels ministeris sinó d’empreses públiques vinculades com l’Empresa Nacional d’Innovació (Enisa) o l’Institut per la Diversificació i l’Estalvi de l’Energia (Idae) o el Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació (CDTI) o Red.es.

Luis Colunga, comissionat especial pel PERTE de Descarbonització Industrial / EP
Luis Colunga, comissionat especial pel PERTE de Descarbonització Industrial / EP

Una redimensió pública necessària

En el cas d’Enisa, que fins ara estava dedicada exclusivament a l’impuls de pimes i start-ups, aquesta decisió els obliga a modificar el seu estatus jurídic de societat mercantil a empresa pública i a redimensionar-se. Aquesta organització gestionarà els fons de tres projectes estratègics per a la transformació i la resiliència (Perte): el del vehicle elèctric i connectat, amb 1.250 milions d’euros, dels quals 1.000 són préstecs; el de descarbonització, amb 1.480 milions, dels quals 1.050 són crèdits i de l’agroalimentari amb 200 milions que es dividiran en tres trams.

Els Perte per la primavera del 2024

El Ministeri d’Indústria preveu que les noves convocatòries del Perte VEC i de descarbonització no arribin fins que no hagi passat la primera meitat de l’any 2024. A més, també constituiran un fons de 303 milions d’euros per continuar amb la seva feina habitual, el finançament d’start-ups i desvincular l’activitat dels límits pressupostaris que obliguen a aprovar les línies any a any. Des d’Enisa apunten que aquesta decisió és un senyal que “la transformació que es demana a les empreses també l’ha de fer l’administració”.

Més notícies
Notícia: Santacreu ja és oficialment president de la Cambra de Barcelona
Comparteix
Santacreu ha expressat la seva voluntat “per sumar esforços” dins del ple durant el pròxim mandat
Notícia: El Govern millora en set dècimes el creixement del PIB català pel 2023
Comparteix
La incertesa i la inestabilitat mundial mantenen a la baixa les previsions econòmiques per a l'any vinent
Notícia: La UE amplia la quota d’energies renovables en el consum total pel 2030
Comparteix
Els 27 confirmen que el percentatge passarà del 32% al 42,5%
Notícia: El preu del lloguer a Barcelona torna a marcar un nou màxim històric
Comparteix
Concretament, llogar un pis a la capital catalana costa, de mitjana, 1.123,56 euros al mes

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa