Intentar guanyar una licitació per estar al capdavant d’un projecte públic s’ha convertit en el malson de moltes empreses en els últims anys. Un total de 1.066 obres públiques per valor de 375 milions d’euros han quedat desertes a Catalunya en tres anys, segons ha alertat el Consell Assessor d’Infraestructures (CAdIC). L’òrgan ha assegurat que la pandèmia i la guerra a Ucraïna han “revolucionat” els preus de les matèries primeres, de manera quan es publica una licitació l’import “no s’adequa a la realitat”. D’aquesta manera, l’organisme ha demanat més intervenció governamental per tal d’intentar fer un “canvi legal” que ajudi a la regulació d’aquests preus. “Hi ha una manca de realisme que aboca a què l’obra no es pugui fer”, ha criticat el secretari del CAdIC, Salvador Guillermo.
L’òrgan ha remarcat aquest dilluns que és una “manca total d’eficàcia” que cap empresa es presenti a una licitació. En concret, el CAdIC ha detallat que durant el 2021 van quedar desertes 243 obres per valor de 59 milions d’euros; el 2022 es van enfilar fins a 618 obres per valor de 209 milions d’euros; i el 2023 fins a 205 obres per valor de 107 milions d’euros. L’òrgan ha atribuït el repunt del 2022 al fet que durant aquell any es va recuperar l’activitat després de la pandèmia, al mateix temps que l’exercici va estar marcat per una inflació desbocada i això va provocar que moltes empreses optessin per no presentar-se a les licitacions. L’ens no ha desvelat a quines administracions es donen la majoria dels projectes deserts, però ha assegurat que en qualsevol cas els afecta “moltíssim” perquè han de repetir tot el procés actualitzant el preu. “Són endarreriments d’un o dos anys i suposa una pèrdua de temps important”, ha criticat el president del CAdIC, Joaquim Llansó.
Les “subhastes encobertes”
El CAdIC ha criticat que el preu sigui “un factor massa decisiu” en les licitacions, de manera que aquestes acaben convertint-se en “subhastes encobertes”. L’òrgan també ha insistit en la necessitat de fer una “relectura” de la contractació pública i ha demanat una planificació “fora del cicle electoral” -abans de les eleccions la tendència és que s’impulsin moltes obres, mentre que un cop passen els comicis no n’hi ha tantes-. “Això és molt greu, també per a les empreses”, ha etzibat el vicepresident del CAdIC, Juan Manuel Manrique.

Un nou mecanisme per assegurar l’execució d’obres públiques
Paral·lelament, aquest dilluns també s’ha dut a terme la primera reunió del Comitè Estratègic d’Inversions que elaborarà un llistat d’obres, la major part de les quals executarà la Generalitat directament mitjançant el sistema d’encomanes de gestió. Aquesta llista, tal com ha mencionat la consellera d’Economia, Natàlia Mas Guix, s’elevarà a una comissió d’inversions que es constituirà entre la Generalitat i l’Estat, tal com es preveu als acords d’investidura a l’Estat. Precisament, aquest nou comitè busca eliminar del dèficit d’inversions en infraestructures, un problema que el Govern assegura que es produeix per culpa de la manca de diners que venen des de l’estat espanyol. Així doncs, l’objectiu és que el pes de la inversió de l’Estat a Catalunya sigui proporcional al pes de l’economia catalana en el PIB estatal.