El govern espanyol ha obert la porta a restringir els vols curts, però ha assegurat que ho farà amb el consens de les aerolínies i sempre en el marge d’actuació que dona la legislació europea. Així ho ha confirmat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, que engegarà un procés de diàleg amb tots els agents del sector aeri per explorar diferents alternatives i la viabilitat de restringir els vols curts “dins de totes les possibilitats que permet la normativa comunitària”.
El PSOE i Sumar es van comprometre a estudiar les millors opcions per reduir els vols interiors que cobreixin rutes que tenen una alternativa amb tren inferior a les dues hores i mitja, tal com han fet països com França. El pacte es va incloure en l’acord per reeditar el govern de coalició per reduir les emissions de diòxid de carboni. L’executiu va avançar el passat mes de novembre que ja treballava “a escala tècnica” per explorar la viabilitat de la mesura. Amb tot, fonts del govern espanyol recorden que en l’actualitat les emissions no es mesuren en funció de la distància recorreguda pels avions, sinó pel tipus de combustible que utilitzen.

Puente ha confirmat que els treballs del ministeri començaran amb una ronda de converses amb el sector aeri per estudiar la proposta i explorar altres solucions efectives per reduir l’impacte mediambiental dels avions. El ministre ha explicat que l’estat espanyol participa en diferents iniciatives legislatives europees per, així com en l’impuls de nous combustibles per a l’aviació, de millores en l’eficiència de les aeronaus i de canvis en les operacions i en la gestió del trànsit aeri.
Avenços en l’ampliació dels aeroports
El ministre de Transports també ha explicat que un dels reptes més importants que té per davant el seu departament és garantir els serveis d’Aena i avançar en els plans d’ampliació i remodelació dels aeroports espanyols en el marc del Document de Regulació Aeroportuària (DORA) III. La més important és la de l’aeroport de Barajas, que té una inversió prevista de 2.400 milions d’euros. En el cas de l’aeroport del Prat, tot just s’acaba de constituir una taula de negociació entre la Generalitat i el govern espanyol per decidir els detalls del projecte i s’espera que a finals d’any es pugui presentar una primera proposta consensuada.