La indústria catalana va tornar a rebre aquest passat dissabte un atac des de Washington amb l’anunci d’uns aranzels del 30% per al conjunt de la Unió Europea a partir de l’1 d’agost. A falta d’un acord comercial pactat amb Brussel·les que pugui reduir-ne l’efecte, la mesura que s’ha d’aplicar el mes vinent suposa un nou capítol en el proteccionisme que està marcant el segon mandat de Donald Trump al capdavant de la Casa Blanca, i que amenaça la delicada estabilitat amb què moltes empreses catalanes han pogut mantenir les seves exportacions en els darrers cursos. Entre aquestes es troben totes aquelles companyies que produeixen maquinària a Catalunya, el tercer producte més exportat al país nord-americà, que veuen com els 495,8 milions d’euros que va generar durant el 2024 estan en risc. La incertesa del que pot acabar esdevenint en els pròxims mesos ja s’ha convertit en la normalitat per a aquestes companyies que mantenen relacions comercials amb els Estats Units, però que també són conscients que la inexactitud en l’aplicació de gravàmens no es pot mantenir de manera indefinida.
Des de les empreses exportadores s’han pogut contenir els resultats aquest inici d’any tot i l’entrada en vigor dels primers aranzels al mes d’abril, sobretot per l’impuls en vendes que es va veure en els tres primers mesos abans que els gravàmens dels EUA tinguessin efecte. De fet, durant el primer trimestre les exportacions catalanes van augmentar un 3,3% en comparació amb el mateix període de l’any anterior. A partir de l’abril, quan Trump va imposar uns aranzels del 20% -que després va reduir al 10%- a totes les exportacions de la UE, a més d’aquells sectorials al metall, l’acer i els automòbils; les vendes catalanes a l’estranger van veure una caiguda del 4,6%. Tot i aquesta caiguda, les dades d’exportacions de béns d’equips -entre els quals es troben la maquinària industrial o diversos vehicles necessaris per a l’activitat productiva- van veure un lleuger augment de l’1,4% anual, amb un valor de vendes de 1.364 milions en el quart mes de l’any. Els experts assenyalen que “en termes generals, l’economia ha pogut funcionar a un nivell relativament estable” durant aquest període tot i les afectacions d’aquests mesos.

Malgrat tot, les empreses del sector són conscients que aquestes bones dades que s’han pogut mantenir durant aquest període no es podran seguir donant en el temps si continua la incertesa, o si finalment no hi ha acord amb la UE i s’imposen aquests aranzels del 30%. “Estem molt al límit”, assegura el director de l’àrea d’Economia i Empresa de Pimec, Carles Mas. Cal tenir en compte que els Estats Units són el primer destí de productes catalans fora d’Europa, sense tenir en compte totes aquelles empreses que produeixen components per a altres empreses europees internacionals que acaben exportant als EUA i, per tant, poden patir els aranzels de manera indirecta. Pel que fa a la maquinària, diverses empreses han vist com algunes comandes per a després de l’estiu es reduïen. “És un sector que treballa amb projectes a llarg termini i, per tant, no saben quina situació hi haurà quan sigui el moment de lliurar els béns”, explica Cristina Serradell, directora de la unitat de negoci internacional d’Acció, per destacar que alguns clients decideixen ser més conservadors.
Malgrat aquest escenari desfavorable, Serradell destaca que hi ha poc producte substitutiu als Estats Units que pugui cobrir la producció catalana de maquinària, apuntant a la gran especificació del sector com a clau d’èxit. “Si hi ha una empresa catalana que ven als Estats Units és perquè aquesta és més competitiva, si no ja existiria una companyia nord-americana que ho fes”, afegeix Mas.
El paper de les filials estatunidenques
En aquesta línia, companyies catalanes que es troben ben posicionades al mercat estatunidenc ja fa temps que van establir la seva filial per expandir el negoci a l’altre costat de l’Atlàntic, però la majoria són de logística o comercials, i no de producció tal com demana Trump per retirar els aranzels. “Ara mateix les empreses catalanes no es plantegen traslladar-se als EUA per la situació d’inseguretat, perquè no hi ha les mateixes perspectives de creixement i no és del tot cert com pot respondre el mercat”, explica Serradell. En aquesta línia, la directora de negoci internacional d’Acció assegura que la inversió està aturada “per la por i perquè no hi ha tants incentius fiscals” com es podien trobar abans per fer aquest salt en el procés productiu.

L’automòbil, primera víctima
Aquest és el cas d’altres empreses industrials com les del sector de l’automoció, que també han patit l’efecte dels aranzels sectorials. Tot i que s’estima que a Catalunya només hi ha unes 80 empreses del sector automobilístic que es poden veure potencialment afectades de forma directa, segons dades d’Acció, aquest nombre és superior pel que fa a totes aquelles companyies que venen béns intermedis a empreses europees que, posteiorment, traslladen als EUA els seus productes acabats. Aquest és el cas d’Indústries Tapla, una empresa catalana que produeix solucions flocades per a l’automoció, que compta amb una filial logística als Estats Units, pel que ja s’han acostumat a la incertesa que suposa l’administració Trump. Montserrat Ramon, la directora executiva de la companyia, explica com han aconseguit fidelitzar els clients estatunidencs i han creat diversos projectes que ara no volen perdre, però són conscients que l’augment fins al 30% dels aranzels és un creixement que molts intermediaris o productors “no poden assumir”. Per tant, s’haurà d’acabar traslladant al preu de venda del client final.
Més enllà de les dificultats per comerciar que s’estan generant arran de les polítiques proteccionistes de Trump, Serradell apunta a la depreciació del dòlar com a últim obstacle per a les empreses catalanes. “Actualment, la disminució del valor del dòlar està afectant més les companyies que no pas els aranzels, que encara no són definitius”, comenta. En aquest sentit, el continu augment de costos que es veu per aquests dos factors pot posar en perill grans indústries catalanes que en els últims anys han trobat en el mercat estatunidenc una gran oportunitat d’expansió a la qual Donald Trump continua posant traves.