Elon Musk s’aprofita d’un mes excepcional del mercat europeu del cotxe elèctric per esmorteir la desfeta dels primers compassos de l’any. Segons les dades de la consultora Jato Dynamics, la multinacional del vehicle elèctric del principat aliat empresarial de Trump ha aconseguit reduir les pèrdues acumulades entre el gener i el febrer en un 6%. Així, l’abans líder absolut del sector als 27 perd un 38% de les seves matriculacions any a any. La patacada ha servit, de fet, perquè es produeixi un sorpasso en la part superior de la taula. El grup Volkswagen s’ha enfilat a la primera posició del vehicle electrificat comunitari, amb unes 65.700 unitats entregades entre el gener i el març, uns 12.000 més que els que ha posat en circulació el seu rival transatlàntic.
El primer trimestre del 2025 ha estat el millor de la història de la Unió Europea en vendes de vehicles electrificats. Segons les xifres de la mateixa consultora, el lleuger creixement registrat enguany trenca el sostre anterior per un miler d’unitats, amb poc més de 3,384 milions de matriculacions. Els elèctrics purs s’han disparat prop d’un 30%, mentre que els híbrids creixen de forma més modesta, amb un 6,2% més que en el mateix període de l’any anterior. L’increment de vendes electrificades de Volkswagen destaca entre les grans marques dels 27, amb un 157% més de vendes que ara fa un any. La supera una firma catalana, Cupra, que dispara un 179% les entregues entre el gener i el març, i ja frega les 19.000; així com la francesa Citroën, amb un increment del 160%.

Malgrat que Volkswagen ha avançat còmodament Tesla, la cistella de productes de la nord-americana està molt més concentrada que la de la competència local. Així, els productes concrets de Musk romanen al capdavant de la classificació de vendes, malgrat les intenses caigudes. El Model Y, la joia de la corona californiana, va vendre poc més de 29.000 unitats en els tres primers mesos de l’any, un 49% menys que l’any anterior; mentre que el Model 3, l’alternativa menys costosa, perd un 14% de la seva demanda. Per la seva banda, tres dels sis models més venuts formen part de la línia ID del clàssic alemany. El VW ID.7, el turisme elèctric estrella de la multinacional, es va disparar un 873% any a any, amb 18.700 entregues. Per trobar Cupra cal baixar fins a la setzena posició. El Born, el compacte clàssic dels electrificats de Seat, va superar les 11.000 vendes, una alça del 64% interanual.
La Xina creix, però no competeix
En termes generals, les vendes de vehicles elèctrics de procedència xinesa encara no suposen un gruix rellevant del nou parc mòbil comunitari. La firma especialitzada situa les entregues de vehicles alternatius del gegant asiàtic a tocar dels 154.000, un 5% del total del trimestre. Ara bé, respecte del seu resultat del 2024, l’alça és més que substancial. La demanda d’electrificats xinesos ha crescut un 91% any a any, impulsada pel creixement fulgurant de BYD, la multinacional amb seu a Shenzhen participada per, entre altres, el magnat novaiorquès Warren Buffett. Segons Jato, el número 1 internacional de la mobilitat xinesa va superar les 17.000 matriculacions en els tres primers mesos de l’any. També Xpeng, un dels grans agents de la conducció autònoma i connectada, s’expandeix amb força, amb un 226% més de vendes que el curs passat. Ara bé, la companyia de Guangzhou roman com un afegit testimonial a la graella electrificada dels 27, amb poc més de 3.300 vendes.
Val a dir que les fabricants xineses s’enfronten encara a uns importants aranzels al vehicle elèctric imposats per Brussel·les, fet que ha elevat el cost final dels productes. Ara bé, a parer dels experts de Jato, la competència asiàtica ha “ajustat les seves estratègies en resposta a les tarifes”, penetrant també els mercats híbrids i de combustió tradicional i rebaixant els costos per compensar les taxes comunitàries.