La catalana Puig es manté estable en el primer semestre del curs. La companyia ha complert amb totes les previsions del mercat entre el gener i el juny, en el seu primer inici d’any després d’haver irromput a la borsa espanyola el maig del 2024. Segons ha reportat en un comunicat aquest dijous, la perfumera ha ingressat prop de 2.300 milions d’euros, un 7,6% més que en ara fa 12 mesos, per sobre dels competidors en el sector de la bellesa prèmium; com ja havia avançat en un balanç previ el mes de juliol. Sobre aquesta facturació, ha comunicat uns beneficis de 275 milions d’euros en termes ajustats, amb un marge net pròxim a l’11% que preveien els mercats. L’escalada respecte del curs anterior ha estat substancial, pròxima a un 79%, atès que durant la primavera del 2024 van haver d’entomar importants costos addicionals per la sortida al mercat de renda variable. Segons el president executiu de la multinacional, Marc Puig, la velocitat de creuer de la primera meitat de l’any “reforça la confiança per reiterar les previsions per al 2025“, atès que el segon semestre sol ser molt més profitós en el seu sector, especialment per la influència de Nadal.
El creixement de les vendes ha estat lleugerament inferior al del curs passat, quan es va enfilar fins al 8,5%. Cal recordar que Puig és una de les empreses catalanes més amenaçades per la guerra comercial llançada per la Casa Blanca, pel gran impacte del mercat nord-americà en el seu balanç. No són, però, els aranzels el que els preocupa; sinó la debilitat del dòlar, que hauria generat un impacte negatiu d’un 1,7% en els seus ingressos en el canvi a euros. La regió Amèrica és, de fet, la que més distància deixa entre el creixement ajustat i el reportat -és a dir, la nova facturació segons el canvi de moneda-, amb un 6,5% d’alça reportada, fins als 867 milions d’euros. Europa i la Mediterrània continua aportant la majoria del negoci a Puig, amb prop de 1.200 milions d’euros en vendes netes; mentre que l’Àsia, el gran repte de la moda i la perfumeria del continent, escala a prop d’un 15% any a any en termes reportats, i ja supera els 230 milions d’euros.

Un balanç “sòlid”
Les bones xifres del semestre han permès un rendiment financer notable, a parer de la companyia. La generació de caixa ha romàs en negatiu, en uns -116 milions d’euros; si bé ha millorat substancialment respecte de la primera meitat del curs passat, quan va ser de -173 milions. Es tracta d’una tendència típica del sector de la moda i la perfumeria, atès que augmenta substancialment el capital circulant estacional -els productes en estoc de cara a la temporada alta de la tardor i l’hivern- de cara a la segona meitat de l’any. El deute es va elevar fins als 1.426 milions; si bé el palanquejament ha millorat fins a un 1,4x gràcies a l’alça de l’Ebitda. L’objectiu a mitjà termini, cal recordar, és mantenir-se per sota del 2.0x. Es tracta, asseguren, d’un “balanç sòlid, amb prou flexibilitat per continuar invertint en el desenvolupament de marques i en la capacitat operativa”.
Rabanne, Carolina Herrera i Gaultier
La branca de fragàncies i moda continua sent el principal motor de la catalana, amb prop de 1.685 milions d’euros en ingressos, un 6,5% més que el curs anterior. De fet, Puig ha aconseguit posicionar tres de les seves marques de bandera –Rabanne, Carolina Herrera i Gaultier– entre les 10 més venudes del planeta en l’àmbit de la perfumeria prèmium. Per la seva banda, el vertical de Maquillatge ha tornat al creixement, amb un 1,4% més que ara fa un any, uns 340 milions d’euros facturats; a l’espera de l’alça tradicional del segon semestre. Finalment, la branca de cura de la pell és la que millor rendeix respecte del 2024, amb 276 milions d’euros de vendes, un 8,1% més que en els primers sis mesos de l’any passat; i ja abasta el 12% de les vendes netes del grup.