MónEconomia
Les pèrdues de Wallbox posen en dubte el seu títol d’unicorn català
  • CA

L’auge de les empreses emergents va arribar a la seva cúspide el 2021. En aquell moment, els inversors tenien tot el poder i hi havia en què alguns experts dominen com una “borratxera de diners“. Davant d’aquesta situació, qualsevol companyia amb un projecte prou escalable i una idea interessant podia optar a guanyar una ronda d’inversió amb pràcticament només un bon discurs. D’aquí també va néixer el terme unicorn, aquelles empreses que podien arribar a estar valorades amb 1.000 milions de dòlars, perquè el seu projecte era prou interessant. Un dels més famosos de Catalunya va ser Wallbox, una empresa que presentava un pioner carregador elèctric per casa que pretenia menjar-se el mercat mundial del sector. Gairebé tres anys després, però, la companyia no ha aconseguit beneficis i continua registrant pèrdues, les últimes dades del 2023 apunten que la companyia ha perdut més de 28 milions. Un exemple, doncs, que l’excepcional situació mundial postpandèmica va col·laborar a l’especulació en la valoració de les companyies.

Wallbox va néixer el 2015 de la mà d’Enric Asunción i Eduard Castanyeda. Ambdós amics van decidir començar aquest projecte en un garatge i a poc a poc la seva idea es va anar fent gran. Amb una plantilla de més de 1.200 treballadors i operant en més d’una vuitantena de països, la companyia ven carregadors elèctrics per la llar. Aquesta idea innovadora va causar molta impressió, ja que en el moment, els cotxes elèctrics començaven a ser una sortida viable per arribar als objectius de transició energètica i Wallbox es podia convertir en la gran estrella d’aquest sector. El 2021, però, fou l’any on l’unicorn català va arribar a l’èxit, després de la pandèmia, la companyia va aconseguir tancar una ronda de finançament de 33 milions d’euros per la seva expansió internacional, una fita que va col·locar la catalana en el rànquing de les empreses més innovadores a escala mundial.

Tot i això, alguns experts asseguren que el tancament d’aquestes injeccions de diners escandaloses poden convertir-se en el principi de tots els mals de les empreses, perquè tal com explicava la inversora i emprenedora, Rat Gasol, en un article recent al Món Economia: “Vam perdre una mica l’objectiu del qual eren les rondes de finançament, ja que moltes empreses van acostumar-se a viure d’això i no de fer rendible el seu negoci”. La segona fita important que va publicar la companyia fou la seva entrada en la borsa de Nova York, també el 2021, amb la idea de créixer encara més. Una situació que va aportar molta més visibilitat a la companyia, però que no va fer que sanegessin els comptes.

Si ens parem a valorar les xifres que ha anat presentant Wallbox des del seu èxit mundial el 2021, podem veure com no hi ha hagut cap any que la companyia tingués beneficis. Si bé és cert que en molts moments les companyies triguen anys a arribar al breakeven (igualar les despeses i els ingressos), l’opinió dels experts reconeix que en molts casos, el valor d’empreses com Wallbox ha estat inflat i, en molts moments, poden acabar “no sent tan solvents”, recalcava Gasol. En concret, Wallbox va perdre 50,4 milions d’euros el 2021, una xifra molt superior a la que havien aconseguit rebaixar el 2020, quan van perdre 14,9 milions. Tot i això, els ingressos de la companyia van augmentar fins als 78,6 milions d’euros, amb un total de 129.000 carregadors venuts. Amb aquest exemple, doncs, es pot comprovar que una gran quantitat d’ingressos, de vegades, no cobreix totes les necessitats per reduir despeses.

La seu de Wallbox a Barcelona / EP
La seu de Wallbox a Barcelona / EP

Dos anys més de pèrdues

El 2022 tampoc van arribar a obtenir beneficis. La companyia de carregadors elèctrics va perdre 136,7 milions d’euros, però Asunción, l’actual director general de la companyia es continuava mostrant optimista, ja que aquell any l’entrega de vehicles elèctrics a Europa s’havia vist afectada per “múltiples factors econòmics i geopolítics” que havien afectat la companyia. “Tot i que els nostres resultats estan lleugerament per sota del rang esperat, el creixement constant del negoci per sobre del mercat és una mostra de la solidesa”. Sense allunyar-se de la realitat, Asunción descrivia una escena comuna, una situació externa a la companyia estava fent trontollar la seva base d’ingressos, però és precisament aquesta la preocupació d’alguns experts, que asseguren que el moment que es va viure el 2021 era una bombolla i que les empreses havien d’estar preparades per sobreviure aquesta realitat, no la de la postpandèmia.

Les pèrdues d’aquest 2023 s’han reduït de manera notable, el que dona certes esperances a la companyia, que arran dels resultats de l’any passat, va anunciar que acomiadaria a 136 treballadors a Catalunya en el procés per reduir un 15% la massa salarial. Finalment, però, la xifra es va acabar reduint a 96 persones, durant l’acord amb el sindicat. Sense centrar-se específicament en aquest cas, Gasol relatava que això era una situació que havia vist més d’un cop, quan una empresa valorada amb 1.000 milions de dòlars acabava havent de fer retallades a les seves plantilles per poder subsistir: “Ara es veuen els resultats de sobrevalorar algunes empreses”, remarcava.

Un futur incert, però esperançador

Asunción afirmava en l’última roda de premsa de resultats de la companyia que “arribarien al breakeven a partir del primer trimestre del 2024″. Aquesta fita, doncs, podria retornar la companyia a la cúspide on se la va posar el 2021, de la qual no ha baixat, però algunes fonts consultades per aquest mitjà afirmen que Wallbox, actualment, “no es consideraria un unicorn”. Ara bé, el que sí que queda clar és que la companyia continua apostant per la internacionalització i l’adquisició d’empreses. Fa poques setmanes, va anunciar la compra de l’alemanya ABL per 15 milions d’euros amb l’objectiu d’impulsar les vendes del grup i accelerar el seu pla de negoci en un mercat clau en el sector automobilístic com és l’alemany. Segons l’empresa, aquesta operació també ha de permetre “avançar en el seu camí cap a la rendibilitat”.

Amb tot, doncs, l’unicorn català encara sobreviu, però la nomenclatura podria està en joc, igual que la de moltes empreses que s’han arribat a valorar amb tants diners i a l’hora de la veritat la seva rendibilitat no ha estat l’esperada. Wallbox continua liderant el mercat dels carregadors elèctrics i la seva aposta per la sostenibilitat ha estat un gran punt de tracció per a molts inversors. La situació actual, però, ja no convida a invertir i les injeccions de diners per part d’externs que creuen en un projecte s’ha reduït, és per això, doncs, que els experts reconeixen que si una empresa no pot demostrar la seva solvència, és més complicat que trobi un inversor que vulgui apostar.

Més notícies
Notícia: Arranca el judici contra tres directius d’IQOXE en el moment de l’explosió
Comparteix
La instructora del cas imposa una fiança de responsabilitat civil de 20 milions d'euros als acusats
Notícia: L’autoconsum “madura” en anys clau per a la transició energètica
Comparteix
Les noves instal·lacions alenteixen a Catalunya en un context macro desfavorable i amb esculls públics i privats que sobreviuen a la llei catalana
Notícia: Les empreses que van marxar de Catalunya no es plantegen tornar
Comparteix
Des d'octubre de 2017 fins a juliol de 2023 un total de 7.743 companyies amb seu social a Catalunya han canviat de seu per diverses causes
Notícia: MMM Group aposta per l’hidrogen amb una nova fàbrica a Molins de Rei
Comparteix
La companyia, especialitzada en components per a l'automòbil, aterra a Catalunya la primera planta a Europa dedicada als reformadors de metanol

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Llorenç a novembre 12, 2023 | 18:53
    Llorenç novembre 12, 2023 | 18:53
    La seu de wallbox és a la castellana de Madrid. No en tenen cap necessitat, però allà estàn. Es van concentrar massa en el disseny, fent carregadors poc pràctics (proteccions obligatòries absents, obligant als usuaris europeus, on són obligatòries, a gastar-se uns diners darrera per coses que altres ja duen de série) Qualsevol pot fer un carregador, i els xinos ofereixen coses més senzilles però suficients pel 90% d'usuaris de BEV actuals, a 1/3 del seu preu S'han volgut diferenciar amb carregadors per les èlits, ara caldria concentrar-se al gran públic, i donar garanties de molts anys, com a mínim com les dels BEVs (mínim de 5 anys)

Respon a Llorenç Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa