La resolució final del serial de l’adjudicació dels terrenys de Nissan podria ser “una qüestió de dies” si tot segueix pel mateix camí. En les últimes hores totes les parts estan veient com tots els condicionants van encaixant per donar llum verda en les pròximes jornades, segons ha pogut saber TOT Economia de fonts del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). En el que està sent “una reunió permanent” per la resolució d’aquest conflicte -que s’ha allargat durant els dos últims anys- tots els contractes necessaris entre Nissan, la companyia australiana de logística Goodman i les administracions per reindustrialitzar la planta s’estan acabant de concretar.
De fet, l’última balda que queda per tancar i desbloquejar la negociació és la venda dels actius de Nissan al hub liderat per QEV i BTech, a la qual l’empresa japonesa posava un preu molt superior a les previsions de compra del hub. Aquesta trava es va solucionar fa dues setmanes quan les dues parts van arribar a un acord definitiu segons han confirmat fonts sindicals al TOT Economia. Aquest entre la multinacional japonesa i hub suposa que només quedin alguns serrells per tancar entre Goodman i el conglomerat d’empreses sobre la distribució dels espais de la planta de la Zona Franca -és a dir quina part es dedica a logística i quina part es dedica a sòl industrial-. Aquest conflicte no s’hauria d’allargar durant massa dies.
Aquest pas, si finalment es dona, provocaria que l’empresa australiana Goodman assumís el contracte de lloguer dels terrenys de la Zona Franca i que el hub d’electromobilitat pogués començar a les plantes que estaven ocupades per Nissan un any i dos mesos després de la marxa de Nissan de Catalunya. Pel que fa als treballadors de Nissan, des dels sindicats asseguren que només 100 dels 1.250 que van entrar a l’ERO han renunciat oficialment a entrar dins dels plans de reindustrialització. Ara bé, no poden concretar més dades perquè molts estan treballant i no saben si els convenceran les noves condicions.

Cinquanta anys i 100 milions d’euros
Cal recordar que el concurs que va publica el Consorci de la Zona Franca preveu un arrendament de cinquanta anys i que l’adjudicatari, en aquest cas Goodman, inverteixi almenys 100 milions d’euros. Cal recordar que des del tancament de les fàbriques de Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu, les administracions, la plantilla i el Consorci de la Zona Franca han buscat un substitut per Nissan del mateix sector, per evitar pèrdua de teixit industrial. Des de fa mesos, i després de la renúncia de la xinesa Great Wall Motors, l’únic candidat oficial per tornar a operar a la parcel·la de la Zona Franca és el hub d’electromobilitat, un grup d’empreses liderat per les catalanes QEV i Btech que vol fabricar vehicles dissenyats per al transport de mercaderies i d’última milla als terrenys de Zona Franca i recuperar marques com l’antiga Ebro. Ara bé, l’empresa que ha presentat la candidatura per obtenir l’adjudicació dels terrenys és el seu soci logístic, l’empresa australiana Goodman.
Tot i els acords recents les parts encara han d’alinear les seves postures i firmar els contractes definitius. Per una part Nissan rubricar la venda de tots els actius de la planta al hub d’electromobilitat. Al mateix temps Goodman ha d’acabar d’alinear-se amb el hub per la distribució industrial de la planta i tancar definitivament els contractes de lloguer dels terrenys amb el Consorci de la Zona Franca. Un cop firmats tots els acords es podria començar a treballar de nou a la planta. És en aquest punt on els sindicats estan pressionant més, per tal d’accelerar el procés i poder tornar a treballar dins de la planta al més ràpid possible. De fet, en un comunicat CCOO va anunciar que, per tal de no dilatar més el procés, els representants sindicals estan mantenint reunions amb la Generalitat “per buscar fórmules per agilitzar i augmentar les contractacions” i treballant amb “diferents acords que queden pendents entre Nissan i el hub”.