Tothom ha somiat alguna vegada en treballar a Google. No només la companyia s’ha convertit en una de les més pioneres del món, sinó que la seva seu de Silicon Valley és molt més que una oficina. Des de restaurants a classes de ioga, els treballadors de la companyia gaudeixen de les majors comoditats en el seu espai de treball. Traslladar el model és complicat a Catalunya, sobretot per la magnitud de la companyia, però ja hi ha start-ups que intenten reproduir-ne el model “a la catalana”. Kombo és una start-up que ja té una plantilla de mitja dotzena de treballadors i sorgeix fa un parell d’anys per facilitar la vida a aquells empresaris que volen fer valer el salari emocional. Amb la seva cantina digital, permeten a les companyies donar una llarga llista d’opcions als treballadors per l’hora de dinar. Des de pasta a verdures o amanida, la trentena de proveïdors de la companyia treballen perquè els empleats puguin tenir un plat a taula a l’hora de dinar i -en molts casos- subvencionat per l’empresa on treballen.
“Tenim una plataforma integral per a la reestructuració d’oficines”, explica Bernat Serrat, cofundador i CEO de Kombo en una conversa amb Món Economia. Juntament amb el seu soci i CTO, Luuk Willemsen, van decidir que calia exportar el model amb el qual treballen les empreses de fora de l’estat espanyol, sobretot en termes d’eficiència i sostenibilitat. En aquest sentit, una de les parts principals que diferencien una empresa que té cura dels seus treballadors a una que no són les dietes. Per a ser una empresa de nova generació cal tenir u retorn pels treballadors, una situació que moltes vegades es tradueix en el pagament dels dinars -l’àpat que normalment es fa a l’oficina-. Kombo busca incidir en el teixit empresarial amb la seva revolucionària cantina digital, que és pràcticament una plataforma des d’on els treballadors poden triar el que volen menjar, sempre que hagi estat preaprovat per la companyia. “És el Glovo per a les companyies, però en comptes de bicicletes tenim furgonetes”, descriu el CEO de la companyia.
El funcionament de Kombo és bastant senzill. Qualsevol companyia que busqui donar aquest punt de més als seus treballadors es posa en contacte amb la start-up catalana i li dona algunes directrius. “El millor de la nostra plataforma és que es pot personalitzar tant com vulguis”, diu Serra. Per exemple, una companyia pot decidir subvencionar els dinars dels seus treballadors de dilluns a dimecres, amb un preu tancat i les opcions culinàries que més agradin de tota l’oferta de Kombo. Un cop s’han tancat les bases, els treballadors poden decidir el que mengen durant els dies assignats fins a les 11 del matí. Un cop Kombo té totes les comandes, les envia al seu proveïdor i aquest els retorna als plats. “Tot està concentrat en un centre logístic des d’on nosaltres després repartim els paquets”, explica el cofundador. Al voltant de les 13 h, els treballadors reben els seus plats i ja poden gaudir del seu dinar: “És un concepte modern de cantina descentralitzada”, comenta Serra.

Pel que fa als clients, la companyia ja ha aconseguit portar les dietes de marques com Holded, Shopify, Skyscanner i Primavera Sound. En total una cinquantena de companyies catalanes ja disposen dels serveis de la start-up, però la cartera creix cada dia. En termes de proveïdors, les empreses poden escollir entre una vintena de restaurants variats, tot i que l’oferta que veuen els treballadors és la que la seva companyia ha triat. “L’únic requisit que tenim per contractar proveïdors és que hàgim provat el que fan i ens agradi”, ironitza Serra, que conclou que per a ells és necessari que el menjar pugui aguantar un cert temps fora de la nevera o el forn i que tingui la mida adient pels seus envasos de transport. En aquest sentit, només hi ha una única mida de plat i tots els proveïdors han de treballar amb el mateix, perquè sigui fàcil d’aglutinar dins del centre logístic. “Treballem amb autònoms i repartidors d’última milla i volem fer-los la vida el més còmode possible”, explica el CEO de Kombo.
Càtering per esdeveniments en un sol clic
Kombo té una segona línia d’actuació a part de la seva moderna cantina digital. Per a la companyia els esdeveniments també formen part d’aquesta nova era del teixit empresarial. És per això que dins de les opcions de Kombo també n’hi ha una de càtering per esdeveniments d’empreses. Aquesta part del negoci, que Serra assegura que és extrapolable a l’organització d’esdeveniments en un futur, compta amb una trentena de proveïdors. El funcionament és molt similar al de la cantina, Kombo fa de nexe entre el càtering i l’empresa, recull tots els detalls i efectua el projecte perquè els organitzadors tinguin tot preparat a l’hora acordada. Amb aquesta idea innovadora, la companyia va aconseguir una ronda d’inversió de 500.000 euros a l’octubre i ja està preparant una segona per l’any que ve, perquè tal com recorda el cofundador: “És una plataforma única que s’ha d’explotar”.