MónEconomia
Kanguro, el punt de recollida intel·ligent que evita el col·lapse
  • CA

El comerç electrònic acapara gran part del mercat de les compres. La tendència de voler les coses a l’instant i a casa s’ha convertit en un mantra per moltes societats i la catalana no és una excepció. De l’auge de les compres en línia sorgeix un problema que s’ha accentuat amb la pandèmia: la sobrecàrrega de compres per internet. Aquesta situació deriva en un major volum de transports que provoca col·lapses, trànsit i contaminació, sobretot en les grans ciutats, com és Barcelona. Sumat a aquesta situació, l’enviament de paquets a casa acaba convertint-se en una solució insostenible que encara pressiona molt més el sistema logístic de les companyies. Per lluitar conta aquest imminent col·lapse, neix Kanguro, una empresa amb més d’un centenar de punts de recollida a la capital catalana els quals poden ser utilitzats per qualsevol companyia de transport de paquets.

“Ens dediquem a tapar el forat entre els transportistes i els clients”, explica Iván Lorca, cofundador de l’empresa. Nascuda el 2021, de la mà de Lorca i els seus socis Xavi Valverde i César Valencia, la companyia ha adaptat el seu software perquè pugui ser utilitzat per qualsevol companyia de transports. D’aquesta manera, Kanguro es converteix en l’alternativa sostenible per a empreses i clients. Les primeres en surten beneficiades perquè poden deixar els paquets en altres punts que no siguin de la seva propietat i els clients acaben podent recollir el seu enviament a un local proper al seu habitatge, sense necessitat d’esperar a casa perquè els arribi el paquet. “La idea de Kanguro és aconseguir un punt de recollida a un màxim de 200 metres del client”, descriu el cofundador.

El funcionament de Kanguro és bastant senzill. Els seus punts de recollida funcionen de manera independent, a partir de contractes col·laboratius amb empreses de transports. Gràcies a la seva tecnologia ja han tancat acords amb GLS i MRV, dues empreses de transports que aglutinen gran part dels enviaments a Catalunya. Tot i això, aquestes empreses no sempre tenen molts punts de recollida a tot arreu, concretament, a Barcelona no arriben ni al mig centenar. Per aquesta raó Kanguro es converteix en un aliat d’aquestes marques més que en un competidor. “Som un mal menor”, ironitza Lorca, que afegeix que “les empreses de transport han entès que el canvi és necessari per al bon funcionament del sistema”.

Bústies de Kanguro pels establiments oberts 24 hores / Cedida
Bústies de Kanguro pels establiments oberts 24 hores / Cedida

De moment, operen a tota l’àrea metropolitana de Barcelona, però la idea principal és ampliar la seva solució per tot l’estat espanyol. “Plantegem que el 2025 tindrem al voltant de 10.000 punts de recollida per tot Espanya”, reconeix el cofundador, qui també assegura que a partir de llavors es plantejaran una expansió internacional.

Gràcies a la seva tecnologia disruptiva i el seu software obert, a inicis del 2022 Kanguro va tancar una primera ronda d’inversió per import d’1,5 milions d’euros, on la gran majoria d’ingressos venien d’inversors privats, però ho van complementar amb una inversió de 200.000 euros d’ENISA. Actualment, la companyia està en ronda d’inversió, amb l’objectiu d’aixecar capital per a finançar les següents iteracions de la seva tecnologia i producte i accelerar el seu creixement. “No podem parlar de facturació perquè estem començant a operar, però tot apunta que les xifres augmentaran a causa de la necessitat del mercat d’una idea com la nostra”, explica Lorca.

Els petits comerços, protegits darrere la iniciativa

Els punts de recollida que ha creat Kanguro no són cap novetat. De fet, avui dia moltes companyies de transports tenen contractes amb diferents comerços o establiments que pagant una quota els guarden els paquets fins que el client els va a buscar. Lorca fa èmfasi en la necessitat de continuar fomentant aquest sistema, sobretot per allunyar la recollida d’enviaments a casa, que és el que provoca més col·lapses per a les companyies de transports.

És per això que Kanguro té dues classes de punts de recollida, els comerços de proximitat i els establiments oberts 24 hores, com per exemple les bugaderies self-service. “Creiem fermament amb la participació del comerç de proximitat en el sector del comerç electrònic per tal de continuar fomentant les compres físiques”, explica el cofundador de la companyia. En aquest sentit, ell mateix afirma que “el 60% de les persones que entren en un establiment a buscar un paquet, acaben comprant alguna cosa”. A més, Lorca també explica que “agafar el paquet sempre al mateix lloc provoca que es generi confiança amb el local”.

Un dels cartells dels comerços de proximitat que treballen amb Kanguro / Cedida
Un dels cartells dels comerços de proximitat que treballen amb Kanguro / Cedida

La taxa Amazon, una peça per polir

Des de la companyia catalana ja fa temps que conversen amb l’Ajuntament de Barcelona per aconseguir una millor aproximació per a la taxa Amazon, que es posarà en marxa a principis de març. Aquest impost requerirà un pagament extra per a aquelles empreses que entreguin paquets a Barcelona. De moment, la taxa la pagaran les empreses, però a la llarga es traduirà en una pujada de preus per l’enviament. “És evident que cal regular la situació, però es necessita una solució real”, explica Lorca. Des del punt de vista del directiu, la solució que més s’aproparia a la utopia d’un transport sostenible seria habilitar punts de recollida oficials, aprovats per l’ajuntament. “Una altra solució també seria utilitzar els locals buits de Barcelona per establir-hi punts de recollida”, expressa el cofundador de Kanguro.

Amb tot, doncs, la companyia no només espera donar la solució definitiva al col·lapse del sistema de transport de paquets sinó que també es vol implicar en el fet que aquesta sigui més sostenible tant pels clients com per les mateixes empreses. És per això que Kanguro continua apropant-se a l’administració pública a la recerca d’una solució conjunta, perquè tal com recorda Lorca: “Ja no li tenim por a la col·laboració publicoprivada, però ara l’hem de fer realitat en aquest sector”.

Més notícies
Notícia: Ecommerce, el futur dels petits negocis?
Comparteix
De les 80.000 sol·licituds per rebre l'ajuda del kit digital, unes 5.000 són per apostar pel comerç electrònic
Notícia: BizAway, la nova manera de veure els viatges de negocis
Comparteix
De cara a 2023 BizAway vol obrir noves oficines a Bèlgica i Suïssa i començar a expandir-se
Notícia: La maldestra diplomàcia de Sánchez amb Algèria enfonsa negocis catalans
Comparteix
Un total de 508 empreses catalanes exportaven regularment al país nord-africà abans del conflicte diplomàtic amb Espanya
Notícia: El creixement de vendes dels comerços catalans s’alenteix fins a l’1,6%
Comparteix
La moderació en la facturació del comerç al detall del país no evita que se situï per sobre de la mitjana espanyola, que cau fins al 0,5%

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jordi a febrer 25, 2023 | 13:00
    Jordi febrer 25, 2023 | 13:00
    Jo porto un parell anys recollint paquets a un comerç i no els he comprat mai res encara ni crec que ho faci, no se d´on treuen que el 60% de persones acaben comprantlis, ni tant sols és lògic.
  2. Icona del comentari de: Mireia a febrer 27, 2023 | 11:49
    Mireia febrer 27, 2023 | 11:49
    Em sembla una iniciativa molt encertada. Jo recullo els paquets a punts de recollida, i estic farta que sempre sigui un punt diferent. Amb aquesta iniciativa entenc que totes les empreses de transport podran repartir al mateix punt.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa