Prendre la decisió de començar a vendre a través del comerç electrònic no sempre és senzill per a una petita o mitjana empresa, ja que, en la majoria dels casos, comporta unes grans barreres d’entrada a causa dels canvis que imposa sobre les rutines internes. Ara bé, les administracions i patronals estan decidides a facilitar aquest procés de canvi assegurant que les pimes obririen noves vies d’ingressos, guanyarien independència amb relació amb el seu mercat domèstic, veurien disminuïts els seus costos i les forçaria a fer la transició digital, per la qual cosa acabarien sent més eficients. Precisament, un recent informe publicat per Amazon assegura que les pimes catalanes que venen a través de la seva plataforma “incrementen un 15% la seva facturació el 2023″. En aquesta línia, la mànager de serveis d’internacionalització d’ACCIÓ, Elena Antonijuan, explica a Món Economia que el fet de començar a vendre a través en una plataforma d’e-commerce “augmenta exponencialment les oportunitats de negoci”, ja que permet arribar molt més fàcilment a clients potencials. Aquest fet, assegura l’experta, també facilita la “democratització de la internacionalització de les empreses”, atès que les pimes, que generalment no tenen tants recursos, guanyen accés a nous compradors més enllà de les dels seus mercats tradicionals. Tot i això, “només un 12% de les empreses exportadores utilitzen el canal en línia” de moment, explica Antonijuan, fet que fa pensar que “hi ha marge de millora” en aquest aspecte.
Per la seva part, la directora general de Comertia, Elisabet Vilalta, explica que, sobretot arran de la pandèmia, la majoria de les companyies afiliades a l’entitat es van haver de “posar les piles amb el comerç electrònic”, perquè no tenien alternativa. D’una amenaça llavors, ara generen una “part important dels seus ingressos”. Això, afegeix Vilalta, les va portar no només a conèixer millor als seus clients i oferir-los de forma més precisa allò que volien, sinó que també les va forçar a fer el procés de digitalització. Alhora, aquesta passa també ha permès a algunes de les empreses associades guanyar alguns clients internacionals, detalla Vilalta.
És precisament aquest canvi, el que van haver d’entomar les empreses de Comertia a la força, el que pot arribar a qualsevol altra companyia que decideixi vendre a través d’internet. Concretament, Antonijuan considera que fer el pas implica “força a les pimes” a haver de buscar nous perfils de treballador, molts més habituats a conviure amb internet. En definitiva, explica l’experta, les obliga a guanyar múscul i, per tant, a créixer. I no només en mida, sinó que també a ser més eficients buscant la millor manera de simplificar processos o en la gestió d’estocs, entre altres qüestions. Per altra part, les empreses que naixen digitals ho tenen molt més senzill, ja que no han de viure el canvi de paradigma empresarial. De fet, el cofundador de Natulim -una d’aquestes empreses-, Lluís Montull, explica que des del primer moment pensen en digital i a buscar alternatives de venda i de captació de clients en aquest món. A més, també els permet “tenir un millor cash flow”, ja que com que no depenen d’un distribuïdor cobren els productes que venen pràcticament al moment la major part de les operacions.

No només és un pla per a productes finals
Encara que si parlem de comerç digital, tot ens acaba portant a grans portals de venda al públic, com per exemple Amazon, encara que no és del tot així. Moltes empreses que es dediquen a la fabricació de béns intermedis, i fins i tot el sector serveis, també tenen accés al comerç per internet a través de marketplaces de nínxol on poden oferir els seus serveis i productes. “Cada cop hi ha més plataformes de nínxol, és un subsector que s’està desenvolupant moltíssim”, destaca Antonijuan, que defensa també que totes les empreses del teixit poden endinsar-se a vendre o comprar productes per internet. Sense anar més lluny, la mateixa Amazon ha desenvolupat una plataforma per a operacions B2B. A més, hi ha plataformes, com DirectIndustries o MedicalExpo, que són específicament per vendre o comprar material industrial i mèdic respectivament arreu del món, un fet que les empreses que es dediquen a això puguin obrir noves vies de negoci. Tot i això, Antonijuan destaca que aquestes empreses el que no han de fer en cap cas és dependre només d’un sol marketplace i diversificar, ja que qualsevol disrupció podria provocar una baixada sobtada de les vendes i posar el negoci en perill.
Per altra part, l’experta d’ACCIÓ detalla que a cada any que avança, les relacions empresarials són menys presencials i comencen a ser telemàtiques. Un fet que provoca que les empreses que vulguin endinsar-se en el món digital hagin d’estar ben posicionades, ja que els possibles clients -siguin empreses o consumidors finals- ja s’han habituat a buscar prèviament recomanacions o referències dels possibles proveïdors. “És clau estar ben posicionat”, rebla Antonijuan. És per això que des del programa E-trade d’ACCIÓ ja fa anys que ofereixen diferents eines perquè les empreses puguin fer el pas, com ara ajudes econòmiques de fins a 20.000 euros per empresa o cupons per a contractar experts i elaborar plans estratègics personalitzats per fer el pas amb més seguretat i garanties.
Les pimes augmenten facturació
Tot plegat es pot veure plasmat en l’informe publicat per Amazon aquesta mateixa setmana, que conclou que les petites i mitjanes empreses de Catalunya que venen a través de la seva plataforma van augmentar els seus guanys un 15% durant el 2023, assolint els 300 milions d’euros en total. La responsable del departament de Marketplace per al Desenvolupament i Venda de Productes Logístics d’Amazon, Coia Pons, va assegurar durant la presentació que es tracta “d’un volum gran” d’activitat i que “més del 75% d’aquestes petites i mitjanes empreses utilitzen Amazon per exportar”.
Pons també va subratllar que Catalunya és el territori de tot l’estat que concentra el nombre més gran de pimes de l’Estat a Amazon, amb 3.500 i el que registra major volum d’exportació. Pons ha especificat que “l’aposta” de l’empresa de comerç electrònic per Catalunya es tradueix amb la seva presència, on compta, entre d’altres, amb 10 centres d’operacions, un centre tecnològic i un punt d’atenció al venedor.
L’informe sobre l’impacte d’Amazon també recull, entre altres coses, que el 75% de les empreses catalanes presents a Amazon van vendre el seu producte a almenys a un país estranger i més del 40% ho va fer a escala internacional, superant els 165 milions d’euros fora de la Unió Europea. Precisament, els principals països on es va exportar eren França, Alemanya, Itàlia, els Estats Units i el Regne Unit.






