MónEconomia
EasyJet creix un 40% i frega els 20 milions de passatgers a l’Estat

La companyia aèria britànica de baix cost Easyjet tanca el seu exercici fiscal amb un benefici net de 541 milions d’euros -700 milions abans d’impostos-, xifra que suposa un creixement del 40% respecte a l’exercici anterior, que va d’octubre de 2023 a octubre de 2024. Pel que fa a la xifra de negoci, l’aerolínia britànica va ingressar 9.309 milions d’euros, una xifra que ha crescut en part per l’impacte que han tingut les primeres operacions d’EasyJet Holidays, una divisió de negoci que ofereix paquets complets de viatge més enllà de bitllets d’avió.

En una presentació de resultats a Barcelona, Javier Gándara, director general d’EasyJet al sud d’Europa, ha detallat que d’aquest benefici global de la companyia, aproximadament un 20% correspon a l’activitat a l’Estat espanyol, on la companyia té 19 dels 350 avions que opera i amb activitat a les bases de Barcelona, Reus, Palma, Alacant i Màlaga. Gándara, que ha remarcat que “hem crescut més a Espanya que en el conjunt de la xarxa”, ha detallat que la companyia ha tingut una ocupació mitjana del 89% dels seients oferts, obtenint un benefici unitari de prop de 7 euros per cada seient (un 24% més que l’any fiscal anterior).

El director general d’EasyJet al sud d’Europa, en una roda de premsa a Barcelona

Noves rutes, però no a Barcelona

EasyJet ha anunciat 14 noves rutes per a la temporada d’estiu 2025, dotze de les quals ja eren conegudes, però aquest dimecres el director general del sud d’Europa ha anunciat les dues que quedaven: Palma-Zúric; Màlaga-Zúric. Ara bé, de les noves rutes cap d’elles té com a base Barcelona, on operen 4 avions. Javier Gándana ha explicat la raó: “Barcelona va ser el primer aeroport on vam començar a volar el 1996, pocs mesos de la creació de la companyia fora del país. Operem a la T2 i tenim 4 avions, però ara mateix, per falta de capacitat de camp de vol no hi ha slots disponibles en determinades hores del dia, i no és possible ampliar oferta. Per això pensem que els plans que AENA va presentar -ampliar la pista 500 metres- permetria a l’aeroport seguir desenvolupant-se”, ha detallat.

En aquest sentit, ha volgut deixar clara l’oposició frontal de la companyia britànica a l’opció que alguns experts i partits proposaven per descongestionar el Prat, desviar els vols de baix cost als aeroports de Reus i Girona. “No és una opció desviar vols, tenim uns slots i no ens poden expulsar de Barcelona. EasyJet va començar a volar en aeroports principals, i sabem que el client cada vegada més vol estar millor connectat. Barcelona seguirà essent el nostre principal aeroport a Catalunya i la resta d’Espanya, si bé Reus i Girona poden ser oportunitats com a destinacions atractives de Costa Brava i Costa Daurada”.

La multa de Consum, “un perjudici per al client”

Per altra banda, fa pocs dies es coneixia que el govern espanyol ha multat administrativament Ryanair, Easyjet, Norgewian, Volotea i Vueling per “pràctiques abusives”, una sanció de 179 milions a les companyies aèries per fer pagar extra per l’equipatge de mà o demanar un sobrecost per reservar el seient. EasyJet ja ha anunciat que recorrerà la sanció. Sobre aquesta qüestió, el director general ha alertat que això perjudicaria 3 de cada 10 passatgers de l’aerolínia, que no facturen equipatge i ara poden accedir a una tarifa bàsica més econòmica. “Cobrar un suplement per portar l’equipatge de mà de determinades dimensions és perfectament legal, però sobretot, és una pràctica bona per als consumidors, que si no la necessiten, poden accedir a tarifes més econòmiques. El client ha de tenir la llibertat de pagar o no pels serveis que necessiti, i no imposar-los-hi”, denuncia Gándana, que, així i tot, confia que la justícia els acabarà donant la raó.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa