El capital tecnològic estén els seus tentacles a tota la resta de sectors. Els gegants digitals, des de la IA fins a les criptomonedes, busquen ampliar el seu àmbit d’influència, especialment amb les recents escalades borsàries que han protagonitzat les principals empreses del sector. Un dels entorns preferits, com a mínim al mercat nord-americà, han estat els esports: l’NBA no és aliena a aquesta mena d’inversors, amb els Golden State Warriors en mans de l’inversor tecnològic Joe Lacob; o el canvi de nom de l’històric Staples Center, el fortí dels Lakers i els Clippers, a Crypto.com Arena pel patrocini de l’exchange estatunidenc. També al futbol s’han vist aquestes aproximacions, si bé més modestes: el Barça, sense anar més lluny, ja comparteix negocis amb WhiteBit o ZKP, dues empreses del món crypto, en transaccions que no han estat exemptes de polèmica. El negoci de les monedes digitals, però, aspira a ampliar la seva influència, i, lluny de patrocinis i partnerships, vol ser propietari d’una insígnia de l’esport rei. El primer objectiu entre els grans d’Europa: la Juventus de Torí.
Segons han avançat diversos mitjans italians, els propietaris de la Vecchia Signora hauria rebutjat una oferta de 1.100 milions d’euros pel control complet del grup. El comprador seria la companyia crypto Tether, la responsable de l’USDT, la stablecoin indexada al dòlar més gran del món. Es tracta del tercer fons més important del sector de les criptomonedes, amb una valoració pròxima als 69.000 milions de dòlars, segons les darreres dades del mercat. El passat mes de febrer, el gegant tecnològic ja va entrar a l’històric club de Torí amb una participació minoritària, de l’11,5%; però ara vol agenciar-se tota la propietat. Ara per ara, com ha constatat el club, han rebutjat l’oferta, si bé res fa pensar que la companyia es retiri del tot. L’activitat constant del Barça en el món web3 demostra que les cryptos estan més que interessades a accedir al públic general a través dels estadis, com ja ho van fer la dècada passada les apostes digitals.

De fet, l’interès milmilionari de Tether per la Juve ha fet que el mercat es revolti al seu voltant. Després del rebuig de l’oferta crypto, les accions de l’esquadra bianconera s’han disparat més d’un 18% a la borsa de Milà. Cal recordar que, a diferència del Barça o el Reial Madrid, la majoria de grans clubs europeus són de propietat privada i, per tant, poden cotitzar al mercat de renda variable. En concret, els títols de la Signora valen, a tocar del tancament de la sessió, uns 2,6 euros per acció. L’oferta del fons de criptomonedes -dirigit, val a dir, per l’italià Paolo Ardino- era d’uns 2,66 euros per acció. Per tant, la prima política es queda en uns sis cèntims per acció, una patacada substancial. En el moment de presentació de l’OPA, el passat divendres, els títols juventini valien poc més de 2,1 euros; i el guany per als inversors superava els 50 cèntims per acció. El mercat, doncs, ha corregit a l’alça el preu de l’equip, i envia un missatge clar a les tecnològiques: si volen la Juventus, hauran de pagar més.
El bastió de Ferrari
Bona part de la negativa a vendre prové del fet que, fonamentalment, els propietaris de la Juve no necessiten diners. El control de l’equip està en mans d’Exor, la societat d’inversió de la família Agnelli. Els històrics burgesos italians controlen la major part de la indústria de l’automòbil del sud d’Europa, amb capital majoritari als grups Ferrari i Stellantis -és a dir, amb govern directe sobre les marques Ferrari, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Jeep, Fiat, Lancia, Maserati o Peugeot, entre moltes altres-. Exor, ara per ara, gestiona actius per valor d’uns 23.000 milions de dòlars; i només el seu president, John Elkmann -rebesnet del fundador de la nissaga, Giovanni Agnelli, i net de l’industrial que va convertir el grup en un gegant, Gianni Agnelli- concentra una riquesa d’uns 2.600 milions d’euros. Malgrat que l’oferta de Tether oferia un premium d’uns 300 milions d’euros; i que, a més, la valoració pública de la Signora està en hores més que baixes, un 20% per sota de la de l’any passat, els Agnelli han estat clars: en una carta enviada a la gerència de la crypto, van etzibar que l’equip “no està en venda”.





