La producció de vehicles elèctrics a les fàbriques de l’Estat espanyol ja abasta el 15,6% de tot el nou mercat. Segons dades de la patronal automobilística Anfac, l’acceleració de la transició cap a alternatives sostenibles al sector de la mobilitat privada ha facilitat que en els tres primers trimestres de l’any les empreses amb presència a territori espanyol hagin produït prop de 250.000 cotxes electrificats. L’activitat industrial ha estat especialment intensa durant el mes de setembre, quan s’han arribat a treure al mercat prop de 33.000 vehicles híbrids i elèctrics.
El conjunt de la producció de vehicles de zero i baixes emissions, els considerats Eco, ha experimentat un creixement proper al 65% en comparació amb el setembre del 2022. Si se sumen els vehicles elèctrics purs, híbrids convencionals i endollables, vehicles de GLP i de gas natural, el creixement interanual ha estat d’un 64,9%, amb prop de 50.000 cotxes fabricats en només un mes. Així, en total, prop del 24% dels vehicles fabricats a l’Estat ja consten entre els nous models sostenibles, un important pas cap a la superació dels combustibles fòssils a la mobilitat privada.
Recuperació parcial
L’alça del vehicle elèctric arriba enmig de la més que lenta recuperació del sector de l’automòbil espanyol. La patronal Anfac detecta un increment de la producció durant el mes de setembre del 4,8% en termes interanuals, amb 210.510 vehicles produïts. El modest increment, però, no ha servit per recuperar les dades prepandèmia: la xifra global, de fet, ha quedat un 14,2% per sota de la que es va registrar el setembre del 2019.
En l’acumulat de l’any, però, l’activació és lleugerament més marcada, amb un increment dels vehicles fabricats d’un 10,1% respecte dels nou primers mesos del 2022, fins als 1,42 milions. Aquest repunt s’ha notat especialment entre els vehicles comercials i industrials, que han registrat una alça en la seva fabricació del 30,3%, fins a prop de les 400.000 unitats.