Pròxima parada: territori desconegut. El model de negoci que van crear el 2014, Pau Sendra, Daniel Jiménez i Ferran Blanché va revolucionar el món de les agències de viatges. Waynabox va sorgir de la necessitat de canviar els mètodes de viatjar, per fer-los més divertits i intrèpids, amb molt gran marge per l’aventura. Per això els seus impulsors van decidir fundar una empresa que combinava vols, ciutats i hotels amb un component inèdit: la sorpresa. Amb Waynabox un viatger no sap on aterrarà fins 48 hores abans del seu viatge, el qual per un preu tancat i reduït inclou estada i vols a diferents ciutats europees. Pioners d’aquesta iniciativa, 10 anys després Waynabox continua fent viatges sorpresa i amb uns 250.000 usuaris en cartera, la companyia continua sent líder d’aquesta tipologia de turisme, tot i que ja no són els únics. En un estudi recent, Waynabox assegura que els viatges sorpresa no han envellit malament i que en els últims anys, les xifres de visitants s’han multiplicat, sobretot a l’estiu, quan la demanda general és encara més alta.
Entre els mesos de maig i setembre del 2024, la companyia estima que seran al voltant de 28.000 els viatgers que apostaran per fer una escapada sense conèixer el destí final, en el marc d’una campanya que es preveu rècord per al sector turístic. Ja el 2023, les xifres van ser extraordinàries per la companyia i prop de 14.000 espanyols es van sumar a la tendència de fer una escapada sorpresa per Europa. “Vam inventar un concepte que va canviar la manera de viatjar”, explica Jordi Agustí, CEO de la companyia des del 2019. Per a ell després de la caiguda de vendes durant la pandèmia, els viatgers no han parat d’augmentar. “Les nostres xifres es multipliquen per dos”, reconeix Agustí.
En contra tots els pronòstics, la modalitat de viatge sorpresa és prou transversal i no només està de moda entre els més joves. En l’estudi, l’equip de Waynabox assenyala que la mitjana d’edat dels viatgers és de 37 anys, amb un major nombre de dones (60%) enfront d’homes (40%). Ara bé, el punt que ha catapultat l’èxit de la companyia catalana és la tria dels destins per part de la mateixa empresa i no els clients. En aquest sentit, l’usuari fa una reserva que s’acaba convertint en un viatge, però que no se’n sap el destí fins dos dies abans d’agafar l’avió. Per a fer aquesta tria de destí, Agustí explica que es tenen en compte moltes variables i “no només el preu”. D’aquesta manera, ell repeteix: “Tenim una part automatitzada, però intenten que sempre hi hagi la supervisió d’algú“.

Una desena de països; 3 dies; i 135 euros
Actualment, Waynabox treballa amb una desena de països de la Unió Europea des dels quals els usuaris poden agafar un vol per arribar al seu destí sorpresa. El model de negoci de la companyia es basa en les col·laboracions amb hotels, els quals tenen l’opció d’arribar a un públic més diferent i de manera més directa, a canvi de mantenir uns preus assequibles. Precisament el preu és una de les coses que converteix la idea de Waynabox en tot un èxit. Amb una forquilla d’entre 150 euros i 300 euros per persona, la companyia proposa un viatge de tres dies amb vols i hotels inclosos a més de 80 destins d’Europa i Àfrica. En concret, les dades de l’empresa confirmen que el 51% dels usuaris viatja amb amics, el 40% amb la parella i el 9% amb la família durant una mitjana de 3-4 dies i una despesa de 134,7 euros per nit. L’última incorporació és Itàlia on s’ha contagiat la tendència de viatjar per sorpresa i segons confirma la companyia, a l’estiu més de 6.000 italians se sumaran a la moda dels viatges sorpresa. Actualment, el mercat italià representa prop del 24% del total de viatgers de Waynabox.
Descobrir una illa, el nou projecte de Waynabox
El tipus de viatge més popular a l’estiu és el viatge Illa sorpresa, que només està disponible durant els mesos estivals i que ofereix destins europeus de platja. “El nostre producte estrella sempre ha estat el viatge sorpresa a Europa, però a l’estiu tot canvia i viatjar a una illa és l’experiència protagonista. La idea de passar unes vacances espontànies en una illa, que es reserva en 2 clics i a un bon preu és insuperable a l’estiu”, assenyala el CEO de Waynabox. A part, de viatjar per Europa i a una Illa sorpresa, tal com explica Agustí, “la companyia catalana ofereix roadtrips per carretera dins de l’estat espanyol”.