MónEconomia
L’any de la recuperació: les aerolínies superen els beneficis prepandèmics
  • CA

Les aerolínies tornen a estar en plena forma. Així ho confirmen les dades del tercer trimestre d’enguany, on s’ha notat l’efecte de les vacances d’estiu, però també la recuperació d’un dels sectors que més va patir les conseqüències de la Covid-19. Actualment, més de tres anys després, les empreses -siguin low cost o tradicionals– han acabat l’exercici en positiu. A més, les dades també han anat acompanyades d’un nou rècord de passatgers que han decidit agafar un avió per viatjar. Una tempesta perfecta, doncs, que ha aconseguit sanejar els comptes de moltes aerolínies. “Encarem la recta final amb l’expectativa que el 2023 sigui l’any de la consolidació de la recuperació, amb xifres per sobre del 2019, que va ser un any rècord de passatgers”, assenyalava en roda de premsa el president de l’ALA, Javier Gándara.

Si parlem del mercat europeu, el màxim exponent és International Airlines Group (IAG), responsable de gran part de les aerolínies més conegudes, entre elles British Airways i Vueling. D’aquesta manera, la companyia ha aconseguit uns resultats rècord, amb el creixement de totes les aerolínies afiliades: “El tercer trimestre ha representat un resultat rècord per a IAG. Això ens està permetent invertir en el negoci i reduir una part significativa del nostre deute”, explica en l’informe de resultats el conseller delegat del grup, Luis Gallego. En total, la companyia ha aconseguit uns beneficis de 1.745 milions d’euros en el tercer trimestre: “Aquest sòlid rendiment financer ens està permetent invertir en la nostra plantilla i continuar millorant l’experiència del client”, afegeix el conseller delegat.

Per desglossar els guanys de l’empresa, cal explorar els resultats de les aerolínies del grup que més impacte han tingut aquest tercer trimestre en els comptes. Els ingressos totals British Airways, per exemple, han augmentat un 20%. Segons afirma la companyia és “gràcies a un creixement de la capacitat del 25%, en particular a causa de la forta demanda per motius d’oci”. De fet, és una de les raons més esteses de creixement al tercer trimestre de l’any, ja que l’estiu és una de les estacions on més viatges hi ha. Pel que fa als beneficis, la companyia britànica ha obtingut 617 milions de lliures, aproximadament 708 milions d’euros. També Iberia ha aconseguit arribar al tercer trimestre i superar les dades prepandèmiques. En concret, la companyia ha augmentat els seus ingressos un 19%, en comparació amb l’any passat. “La companyia ha recuperat principalment els nivells anteriors a la Covid”, descriu l’informe de resultats de l’IAG. El benefici també ha experimentat un creixement del 76%, fins als 449 milions d’euros. Segons l’aerolínia, aquestes pujades són causa la inversió “en els sòlids mercats en creixement d’Amèrica Llatina i el Carib“.

La categoria low cost, però, no es queda fora d’aquesta equació i Vueling també supera les expectatives situant-se en la cúspide dels beneficis d’aerolínies del tercer trimestre. L’empresa ha guanyat 282 milions d’euros fins al setembre i ha assolit registres rècord. La xifra supera en un 8,8% els beneficis del mateix període de fa un any (259 milions) i també es troba per sobre del 2019 (230 milions d’euros). Per a Gallego, “els resultats els estan permetent invertir en el negoci i reduir una part significativa del deute”. De fet, la companyia assegura que “entre juliol i setembre han constatat una demanda forta i sostinguda de totes les rutes, en particular a l’Atlàntic Nord i Sud i en totes les destinacions europees”.

Avió de Vueling / EP
Avió de Vueling / EP

El poder de la guerra

Els beneficis de les aerolínies, però, també van molt lligats a les alteracions en l’actualitat. De la mateixa manera que l’estiu és una temporada que juga a favor de les empreses aèries, els conflictes -tot i que no siguin en un país on operen habitualment- juguen en contra. Aquesta és la situació en la qual s’ha trobat una de les aerolínies més grans del mercat dels Estats Units. United Airlines es va desplomar un 9,67% després d’advertir que el conflicte entre Israel i Hamàs tindria un impacte negatiu en els seus resultats del quart trimestre a conseqüència de la suspensió de vols. L’aerolínia ha guanyat 1.137 milions de dòlars (1.076 milions d’euros) aquest tercer trimestre, un 20,7% més que els 942 milions del mateix període de l’any anterior.

Tot i això, la companyia no s’ha deslliurat de l’especulació negativa després de la seva resposta a la guerra. De fet, també ha assenyalat que els seus ingressos del quart trimestre augmentaran, en taxa interanual, entre un 9%, si els vols a Israel continuen suspesos fins a Cap d’Any, i un 10,5% si la suspensió dura fins a l’octubre. Els seus costos, excloent el combustible, “probablement s’incrementaran entre un 3,5% i un 5%” en el quart trimestre respecte al 2022, tal com afirma la companyia en un comunicat.

El low cost lidera el mercat espanyol de passatgers

Ara bé, les tendències del mercat espanyol han coronat les empreses de baix cost com a preferides dels passatgers. En aquest sentit, per viatjar a l’estat espanyol la gent tria abans una companyia low cost que una tradicional. Aquest fet ha fet créixer els ingressos d’algunes d’elles -com per exemple, Vueling-. En concret, les aerolínies de baix cost han transportat cap a Espanya a 43,5 milions de passatgers internacionals entre gener i setembre d’enguany, el que suposa un 6,1% més i un augment de 2,5 milions de turistes respecte al mateix període del 2019, segons les dades difoses per Turespaña. Per contra, les companyies tradicionals no superen les xifres prepandèmia entre gener i setembre, en situar-se un 10,9% per sota, és a dir, amb 3,6 milions de passatgers menys.

Amb tot, doncs, les aerolínies es troben en un moment de seguretat en el qual la gent torna a estar disposada a viatjar i fer-ho en avió. Sense ser extremadament optimistes, els directius reconeixen que ja no cal patir per les conseqüències de la pandèmia, però que encara es troben en un cert punt de fragilitat, sobretot amb l’obertura del conflicte entre Israel i Hamás. L’Associació de Línies Aèries (ALA) conclou que de moment encaren la situació amb un “optimisme moderat” a conseqüència de les incerteses en l’àmbit geopolític, sobretot per aquest nou conflicte, que pot fer pujar encara més el preu del petroli, juntament amb la inflació, l’augment dels tipus d’interès i la guerra d’Ucraïna.

Més notícies
Notícia: L”altavós’ dels empresaris
Comparteix
"Si ha de ser el 'Sírculo' qui ens porte la “normalització política”, l’últim que tanque el forrellat"
Notícia: Neobancs, la nova manera d’encarar el negoci financer
Comparteix
En un context cada cop més digitalitzat aquests nous actors busquen facilitar el dia a dia de les finances
Notícia: De producte de luxe a nova normalitat: el llarg camí del cotxe elèctric
Comparteix
Un informe de PwC alerta que els alts preus i el baix poder adquisitiu a l'Estat limita la penetració dels vehicles alternatius mentre el sector busca maneres de reduir els costos
Notícia: Calviño diu que empreses amb beneficis “mil milionaris” poden aportar més
Comparteix
La vicepresidenta primera del govern espanyol en funcions recorda que és "necessari" que els bancs i les energètiques contribueixin a afrontar l'impacte de la guerra a Ucraïna

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa