Amazon abandonarà finalment la compra d’iRobot, la fabricant del conegut robot aspirador Roomba. La multinacional nord-americana del comerç electrònic cancel·la una transacció valorada en uns 1.300 milions d’euros i sacseja el sector tecnològic. La decisió arriba després de les alertes de la competència europea davant una possible situació d’avantatge de la marca d’electrodomèstics al marketplace un cop s’integrés a l’estructura d’Amazon, una situació que entraria en conflicte amb les normes del mercat comunitari. L’acord inicial es va tancar l’any 2022 per un valor proper als 1.600 milions, si bé es va acabar retallant un 15% durant el curs passat.
La direcció d’Amazon s’ha mostrat especialment crítica amb l’autoritat de competència. El vicepresident sènior i assessor de la multinacional, David Zapolsky, ha titllat les mesures europees d'”obstacles reguladors indeguts i desproporcionats”. La normativa de control del mercat de Brussel·les, lamenta uns límits a les adquisicions que “descoratgen els empresaris, que haurien de veure les adquisicions com un camí cap a l’èxit”. Per la seva banda, el fundador d’iRobot, Colin Angle, lamenta que el tracte hagi caigut, si bé assegura que la companyia “mira cap al futur”. La retirada d’Amazon de la transacció, però, ha suposat un important cop per a l’empresa. iRobot, segons ha confirmat aquest mateix dilluns, haurà d’entomar una reestructuració que implica l’acomiadament del 31% de la seva plantilla, així com una retallada de la inversió en R+D d’uns 18 milions d’euros, entre altres inversions. el mateix Angle, de fet, ha presentat la seva dimissió de tots els seus càrrecs, i serà reemplaçat per l’actual vicepresident Glen Weinstein.
Conflicte al mercat
La decisió d’Amazon arriba sis mesos després de l’anunci per part de la Comissió Europea d’una investigació envers l’operació per possible “restricció de la competència” en el sector dels robots de neteja. Segons l’executiu comunitari, l’adquisició d’iRobot incentivaria que el marketplace estatunidenc “impedeixi o dificulti la comercialització d’aspiradores rivals”, sigui mitjançant avantatges dins el mateix mercat o una millor integració amb les seves aplicacions pròpies, com ara Alexa. Les indagacions de la competència comunitària actuarien, així, com una operació antimonopoli en un sector molt concret. Val a dir que la vigilància als comerços electrònics d’abast global ha estat una de les principals obsessions de la CE en els darrers anys, amb diverses multes a algunes empreses multinacionals per pràctiques anticompetitives, com ara el servei de venda de Facebook, Facebook Marketplace.