La farmacèutica catalana Almirall va tancar el 2023 amb un augment de les vendes del 3,6% respecte de l’exercici anterior, però no va poder evitar tancar l’any registrant unes pèrdues de 38,5 milions d’euros, un fet que contrasta amb els beneficis de 4,3 milions registrats el 2022. Segons ha informat aquest dilluns la mateixa companyia, les pèrdues són conseqüència dels càrrecs per deterioració associats al valor comptable de l’antibiòtic oral per a l’acne Seysara. El punt positiu dels resultats d’Almirall, sense dubte, és l’augment de les vendes fins als 895 milions d’euros gràcies al bon comportament del negoci europeu de dermatologia, que va registrar un creixement del 17%. En un comunicat, la companyia catalana assegura que “ha complert les seves estimacions financeres i ha consolidat els excel·lents resultats del seu negoci europeu de dermatologia”. Alhora, apunten que “l’enfocament estratègic en dermatologia mèdica” els ha col·locat en una “bona posició” per a registrar un creixement sostingut a mitjà i llarg termini.
El resultat brut d’explotació (Ebitda), per la seva part, va disminuir un 12,2%, caient fins als 174,1 milions, a causa de les inversions executades per al llançament de nous productes i l’expansió d’uns altres. A més, aquesta caiguda es va donar per la menor contribució d’altres ingressos en comparació amb l’exercici de 2022, en concret de les fites d’AstraZeneca i Covis, a més d’un marge brut “lleugerament inferior” i majors despeses operatives.
El resultat net normalitzat d’Almirall es va situar en 15,6 milions d’euros, un 53,4% menys que en 2022, mentre que el marge brut va créixer un 1,5%, fins als 581,4 milions d’euros, representant el 65% de les vendes. La mateixa Almirall ha explicat que el marge brut es va veure afectat per l’augment dels costos energètics i la inflació, que va impactar en els costos de compra de determinats materials.
Pel que fa a l’apartat d’innovació, Almirall va destinar un total de 111 milions d’euros durant el 2023 a l’R+D, el que suposa l’equivalent al 12% de les vendes netes de l’any. Alhora, les despeses generals i d’administració es van situar en 422 milions d’euros, un 3% més, a causa del suport als llançaments de diversos productes als Estats Units i a la implantació del seu fàrmac contra la psoriasi Ilumetri en nous països.
Creixement de les vendes per al 2024
Pel que fa a aquest 2024, la companyia catalana preveu registrar un creixement de les vendes netes i un Ebitda total d’entre 175 i 190 milions d’euros. “Confiem en la nostra capacitat per a continuar incrementant els nostres ingressos i consolidar la nostra posició en el sector de la dermatologia”, ha subratllat el president i CEO de l’empresa, Carlos Gallardo.
A més dels seus resultats, Almirall ha anunciat aquest dilluns un acord de llicència exclusiva amb Novo Nordisk sobre els drets de l’anticòs monoclonal NN-8828, que bloqueja la citocina IL-21. Segons l’acord, Almirall obté els drets mundials per a desenvolupar i comercialitzar aquest anticòs en determinades indicacions, incloses les malalties dermatològiques inflamatòries inmunomediades.
La companyia catalana assumirà el desenvolupament global de l’actiu per a abordar malalties dermatològiques clau i la futura comercialització en aquestes indicacions. Per la seva part, Novo Nordisk rebrà un pagament inicial, així com pagaments addicionals per fites comercials i de desenvolupament i ‘royalties’ escalonats en funció de les vendes mundials futures.