MónEconomia
La “competència deslleial” de Repsol tensa el sector petrolier català
  • CA

Els comercialitzadors d’hidrocarburs catalans defensen que poden aguantar la retirada de les ajudes públiques. El “gran cost fiscal” a què el ministeri d’Afers Econòmics s’ha referit durant les jornades anteriors al darrer Consell de Ministres, i el limitat efecte que asseguren que la rebaixa de 20 cèntims el litre té sobre les rendes més baixes, són els motius per a la retallada d’una mesura que ha causat conflictes entre els empresaris. “Una persona que havia d’agafar el cotxe el 15 de desembre també l’haurà d’agafar el 15 de gener”, explicava al TOT Economia el director general del Grupo Moure, Manel Montero -si bé les bones expectatives assumien unes condicions de mercat equilibrades-. Després de la confirmació de la retirada de la bonificació per als consumidors finals, Repsol ha anunciat que mantindrà un descompte de 10 cèntims el litre de combustible a les seves estacions a tots els seus clients mitjançant una aplicació mòbil gratuïta. “És un exemple total de competència deslleial”, etziba el CEO de la catalana GM Fuel Javier Garcia Munté.

El teixit empresarial de la comercialització i distribució d’hidrocarburs, especialment potent a Catalunya, fa temps que lamenta la tendència oligopolística d’un sector que cada expulsa els negocis que operen als marges. L’avantatge competitiu que aporta comptar amb la cadena de valor completa -com només passa en un grapat de casos a l’Estat espanyol, entre els que Repsol és el més destacat- permet establir unes condicions de mercat sovint inassumibles per a aquells que no operen des de la refineria. “Les grans empreses que també refinen tenen la paella pel mànec”, lamenta Jordi Roset, director general de Petrolis Independents. La integració vertical dels grups com el mateix Repsol, Cepsa, Galp o BP operen amb uns “marges de qualitat”, explica Roset, que justifiquen els preus més elevat respecte de les low cost. “D’aquest marge és d’on treuen els diners per fer descomptes”.

Si bé l’aplicació concreta d’aquest descompte no posa en directa qüestió el mercat de les benzineres de baix cost, en tant que els 10 cèntims de rebaixa encara deixen marge de maniobra als petits operadors, la por dels empresaris és l’acumulació d’aquestes estratègies. “Si Repsol ho fa, BP farà el mateix; Cepsa farà el mateix i Galp farà el mateix”, alerta Garcia Munté, tot constatant que “tots els operadors integrats tenen capacitat per fer això”. Montero, per la seva banda, manté la tranquil·litat a mitjà termini. Si bé seria esperable que altres operadores “repliquin el que fa Repsol, amb descomptes d’entre 5 i 10 cèntims el litre”, aquesta aposta per mantenir el consum podria deixar pèrdues que haurien de cobrir amb els marges de l’activitat refinera. Galp, de fet, ja ha anunciat que se sumarà a la bonificació durant els primers mesos de l’any, amb una rebaixa de 10 cèntims el litre per als seus clients fidelitzats. Com en el cas de Repsol, els usuaris hauran de descarregar una aplicació al mòbil perquè s’apliqui el descompte sobre les seves consumicions de carburants, segons ha informat la multinacional.

En un sentit similar, Roset declara que les petites empreses petrolieres son sempre dependents dels grans amb capacitat refinera i, per tant, “se n’aprofiten tot el que poden”. No és, doncs, aquesta rebaixa concreta el que més preocupa, sinó el precedent que es pot establir de cara a un canvi estructural en el mercat. “Si un dia decideixen abaixar els preus i entrar a competir amb nosaltres, no podrem fer-hi res”, avisa l’empresari. “Mentrestant, com que no juguen a les lligues low cost, no ens amenacen”.

La vicepresidenta primera i ministra d'Afers Econòmics del govern espanyol, Nadia Calviño / Isabel Infantes - Europa Press
La vicepresidenta primera i ministra d’Afers Econòmics del govern espanyol, Nadia Calviño / Isabel Infantes – Europa Press

Litres a canvi de dades

“És un descompte que, com a tal, no està regalant res”, raona Montero. El director general del grup Moure apunta a la condició principal per a la rebaixa dels 10 euros per litre a les estacions de servei de Repsol: la descàrrega i creació d’un compte a una aplicació de pagaments pròpia de l’empresa, Waylet. El programari de fidelització de la companyia, si bé és gratuït, demana unes dades de l’usuari final que “permetran després a Repsol contactar per oferir unes altres solucions”, assegura Montero. En aquest sentit, l’empresari reivindica la tasca de les benzineres low cost, que “mantenen les diferències de preus sense cap condició o obtenció de dades” per part del consumidor.

Suport administratiu

Sovint, a més, en les demandes de regulació de la competència a les administracions han valgut més els interessos dels grans grups. Com recorda el mateix CEO de GM Fuels, ara fa dues dècades, quan un escàndol de fixació de preus a les estacions associades va acabar amb una multa a Repsol, el ministeri d’Economia del govern del PP -llavors dirigit per Rodrigo Rato i amb l’actual vicepresident del BCE Luís de Guindos a la secretaria d’Estat- van rebatre les queixes de les petites comercialitzadores afirmant que “si les grans venien a preus més baixos, prevalia l’interès general”. En un moment d’una inflació del 4% -incomparable a l’actual, però més del doble dels objectius generals- l’executiu buscava, segons Garcia Munté, “que es vengués el carburant com més barat, millor”.

La rebaixa dels 20 cèntims, de fet, ja ha despertat les suspicàcies de les associacions de comercialitzadores independents. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, com recorda Garcia Munté, ja investiga els problemes de competència generats pels “agressius descomptes” de Repsol, Cepsa i BP, que en alguns casos -afirmen els demandants- van arribar a retirar 10 cèntims per litre per sobre de la bonificació estatal. El CEO apunta a noves “denúncies a la competència” després d’aquest darrer anunci, tot i que la resposta de les autoritats no desperta, ara per ara, l’optimisme del sector. En cas que es trobin pràctiques anticompetitives entre els gegants petroliers, aquests “pagaran multes que són propines” en comparació amb els seus beneficis extraordinaris d’enguany. Cal recordar que el grup dirigit per Josu Jon Imaz va tancar els tres primers trimestres de l’any amb uns guanys nets de 3.222 milions d’euros, un 66% més que el curs anterior; mentre que Cepsa va arribar al mes de setembre amb un balanç positiu de 982 milions d’euros.

Més notícies
Notícia: Els 7 perills que afrontaran les empreses catalanes el 2023
Comparteix
Aquests 7 perills són disrupcions globals que poden impactar de manera directa en la competitivitat de les empreses catalanes
Notícia: Calviño diu que la CNMC “vigilarà que es compleixi amb la rebaixa de l’IVA”
Comparteix
La vicepresidenta primera remarca que la mesura podria retirar-se abans de sis mesos si l'IPC "baixa més de pressa"
Notícia: El govern espanyol allarga fins al 2024 la vida de les empreses en pèrdues
Comparteix
El Consell de Ministres aprova una pròrroga de tres exercicis de la moratòria comptable i dóna marge per resoldre els problemes de balanç causats per la pandèmia
Notícia: Aprovat el Perte per la descarbonització, dotat amb 3.100 milions
Comparteix
El nou Perte pretén mobilitzar més d'11.800 milions i crear 8.000 nous llocs de treball

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Gonzalo a desembre 28, 2022 | 12:22
    Gonzalo desembre 28, 2022 | 12:22
    Lo que no decís es la cantidad de puestos de trabajo que genera una low-cost comparado con Repsol. Hay gasolineras que carecen de empleados. Solo un cajero automático. Y si tienes algún problema, un número de teléfono. Vergonzoso. Debería de ser obligatoria la presencia de al menos un empleado. Y más todavía tratándose de un producto peligroso.
  2. Icona del comentari de: jo a desembre 28, 2022 | 12:48
    jo desembre 28, 2022 | 12:48
    Y qué pasa con las gasolineras de Esclat, Bonpreu, Carrefour, etc?
  3. Icona del comentari de: Ricard a desembre 28, 2022 | 14:08
    Ricard desembre 28, 2022 | 14:08
    Ser amic de castellans sempre té premi.
    • Icona del comentari de: Jo a desembre 28, 2022 | 15:36
      Jo desembre 28, 2022 | 15:36
      Una tontería más.
    • Icona del comentari de: David a desembre 28, 2022 | 19:51
      David desembre 28, 2022 | 19:51
      El President de repsol es Antoni Brufau i es catala el ceo es JosuJon Imaz es vasc ,aquí no es tracta de catalans o castellans si no de crear valor i llocs de treball.
  4. Icona del comentari de: Kissmelcul a desembre 28, 2022 | 14:23
    Kissmelcul desembre 28, 2022 | 14:23
    El Gonzalo ha dado en el clavo. Segun el solo deberia suministrar gasolina la Repsol .
    • Icona del comentari de: Gonzalo a desembre 28, 2022 | 15:36
      Gonzalo desembre 28, 2022 | 15:36
      Anda, payasete, que tienes menos luces que un barco pirata. Puede suministrar carburante (que no es lo mismo que gasolina), todo aquel que tenga licencia para ello. Simplemente digo que no se quejen tanto, y que creen puestos de trabajo. Que lo de las low-cost es peor que ir al Ikea.
      • Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a desembre 28, 2022 | 18:42
        Luisnomeacuerdo desembre 28, 2022 | 18:42
        Viva repsol viva el rey via el monopolio y la ley. Y si a la UE no les gusta que nos echen.
  5. Icona del comentari de: Gavanenc a desembre 28, 2022 | 17:32
    Gavanenc desembre 28, 2022 | 17:32
    Una altra ensarronada del "prucés" espanyol de la dictadura de franco a la democràcia "plena", altrament anomenat transició del 78 (encara l'han d'acabar a l'any 2022...) El monopoli franquista de carburants C.A.M.P.S.A. se'l varen quedar les oligarquies espanyoles de sempre, tal com les companyies d'electricitat i la Telefonica Nacional de Espana, que vles varen privatitzar i varen fer veure que es creava un mercat de lliures competències en aquests sectors, però, varen seguir remenant les cireres els de sempre a Espanya... Diguem-los : Prou. Independència !
  6. Icona del comentari de: Carles many a desembre 29, 2022 | 19:59
    Carles many desembre 29, 2022 | 19:59
    Però és absurd! Repsol ven la benzina 40 cèntims més cara que Bon Àrea, Bon Preu i altres. Si la rebaixa 10 cèntims, encara la vendrà 30 cèntims més cara. El què no entenc és la gent que vol pagar molt més pel mateix producte. Mai vaig a Repsol.
  7. Icona del comentari de: Albert S. a desembre 31, 2022 | 10:25
    Albert S. desembre 31, 2022 | 10:25
    Doncs a mi les low cost se m'han carregat els injectors de dos dels últims cotxes que he tingut. No sé quina m**da de combustible posen
    • Icona del comentari de: Gonzalo a gener 02, 2023 | 08:45
      Gonzalo gener 02, 2023 | 08:45
      El combustible es el mismo. La diferencia está en los aditivos que le añade cada compañía. Logicamente, una low-cost pone aditivos de menor calidad. Seguid yendo a las low-cost. Los talleres os lo agradecerán.

Respon a Luisnomeacuerdo Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa