Catalunya torna a congelar la inflació a tocar del final del 2025. L’índex de preus de consum s’ha mantingut el mes de novembre en el 2,6%, i queda plana per segon mes consecutiu. Segons les dades de l’Institut Nacional d’Estadística, el preu de la llum, que ha baixat enguany un 1,8% després d’haver-se encarit el novembre del 2024. La baixada de la factura de l’electricitat contraresta l’encariment del segment d’oci i cultura, que puja més d’un 1% en comparació amb el mateix període de l’any anterior; així com dels segments de l’oli, els làctics i els ous, que reprenen les pujades amb més intensitat que ara fa 12 mesos. Per altra banda, la inflació subjacent -que elimina els elements més volàtils de la cistella de preus, l’energia i els aliments no elaborats- ha escalat una dècima respecte de l’octubre, fins al 2,6%, i s’allunya cada cop més de l’objectiu monetari del 2% establert pel Banc Central Europeu.
Al conjunt de l’Estat, la taxa de preus ha revertit una petita part de les alces dels darrers mesos, i retalla una dècima per quedar-se en el 3,1%. Catalunya ha estat, doncs, molt per sota de la mitjana quant a pressió de preus de cara a finals de l’any: la Comunitat de Madrid, per exemple, ha vist com el seu IPC escalava fins al 3,7% interanual; mentre que al País Valencià ho ha fet fins al 3,4%. Diversos territoris, com ara les Balears o el País Basc, també han deixat una inflació superior als tres punts.

Escalada alimentària
L’energia ha aconseguit contenir els preus en un mes d’encariment d’alguns productes essencials. El grup dels aliments i les begudes no alcohòliques s’han disparat més de quatre dècimes respecte de l’octubre. Els ous han estat els principals protagonistes d’aquesta pujada, amb un 30,2% més que en el mateix mes del 2024; seguit per la carn de boví (+18%) i el cafè (+17,3%). També l’oli d’oliva experimenta un nou ascens, si bé aquest és més moderat, de només el 2,6%. Enllaça així dues escalades mensuals després d’haver-se estabilitzat durant el 2025. Cal recordar que l’oli ha estat un dels productes més castigats per la crisi de preus del darrer lustre, amb un increment del preu del 57,7% respecte del 2025.





