Gairebé vuit de cada 10 ciutadans de l’Estat espanyol asseguren que no es plantegen adquirir un vehicle elèctric. Amb aquestes dades arrenca l’informe anual de Radiografia dels Hàbits de Mobilitat dels Espanyols de companyia Alphabet. Comprar un cotxe elèctric acaba sent una inversió de risc, ja que no només són més cars que els de combustible fòssil sinó que a l’estat espanyol –i Catalunya no n’és una excepció– el desplegament de carregadors públics és escàs. Amb aquestes dues variables sobre la taula, l’estudi confirma que no hi ha cap certesa que l’any 2030 s’arribin a complir els objectius sostenibles que marca Europa. Mentrestant, el govern espanyol continua sense simplificar la burocràcia que es necessita per obtenir permisos i ajudes, una situació que encara posa més traves als compradors i empreses que volen fer un canvi sostenible.
“Els problemes que es presenten quan vols comprar un cotxe elèctric són tres: el preu, la seva autonomia i on carregar-lo”, simplifica Félix Garcia, portaveu de l’Associació Nacional de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac). Per a Garcia les dificultats que veuen les persones que volen obtenir un d’aquests vehicles són tan grans que moltes vegades opten per no embarcar-se en aquest camí. Paral·lelament, l’informe d’Alphabet ha assegurat que només el 7% dels ciutadans utilitza el cotxe elèctric per als seus desplaçaments, i només el 3% ho fa habitualment, una xifra molt baixa, encara que un punt més que fa un any. Ambdues dades confirmen, doncs, que no només és una qüestió de l’accés a aquesta classe de vehicles, sinó de la percepció de l’usuari que tenen utilitat.
El preu és el problema més gran per als usuaris. Si bé és cert que existeixen ajudes governamentals per a l’adquisició d’un cotxe elèctric, moltes vegades funcionen com un finançament. “És tan feixuga la paperassa que pots trigar un o dos anys a recuperar els diners”, explica Félix Garcia. Reconeix que amb les ajudes un vehicle elèctric és més barat. De fet, segons un estudi de la mateixa Anfac, es calcula que amb el pla Moves (iniciativa d’ajudes estatals als compradors de cotxes elèctrics) els usuaris s’arriben a estalviar un total de 4.000 euros i un 15% de l’IRPF de la compra. “Són aproximadament uns 10.000 euros més barats”. Garcia recorda, tanmateix, que igualment els compradors han d’avançar una quantitat de diners que moltes persones no tenen.
El segon problema a tenir en compte a l’hora de comprar-se un cotxe elèctric és l’autonomia del vehicle. Moltes vegades, els usuaris no compren el cotxe adequat per als seus viatges, i això fa que en moltes ocasions sigui més tediós agafar un vehicle elèctric. “Un 45% o 50% de la despesa del cotxe es basa a saber triar quin tipus de vehicle necessites”, expressa el portaveu de l’associació. El poc coneixement del mitjà, doncs, fa que molts usuaris no vegin com un avantatge l’obtenció d’un cotxe elèctric. Aquestes declaracions coincideixen amb les dades de l’informe d’Alphabet, que asseguren que només al 60% dels enquestats els agradaria utilitzar un vehicle elèctric per als seus desplaçaments, 18 punts percentuals menys que les respostes que van donar fa deu anys. En aquella època, set de cada deu veien en el cotxe elèctric la solució per a la mobilitat urbana, dada que ara cau fins al 18%.

Pocs punts de recàrrega, un problema afegit
La tercera pota que descriu Garcia és l’escassetat de punts de recàrrega. En aquest sentit, el portaveu reconeix que hi ha al voltant de 29.000 punts de recàrrega en tot l’estat espanyol, però que només uns 7.000 no són operatius. “Estem parlant del fet que hi ha moltes traves administratives per posar en funcionament aquests productes”, recalca l’expert, qui també reconeix que els “tràmits que haurien de durar setmanes poden allargar-se anys”. En aquest sentit, sense prou carregadors és menys probable que un usuari es plantegi tenir un cotxe elèctric. “Sempre hi ha la por de quedar-se sense bateria i sense poder carregar el cotxe”, lamenta el portaveu de l’Anfac.
A aquesta complicació també s’hi suma la baixa potència dels carregadors públics. Tal com explica l’informe de l’associació, es necessiten carregadors d’una potència d’aproximadament 150 quilowatts (kW) o més, ja que sense aquesta capacitat un cotxe normal podria arribar a trigar 3 hores a carregar-se del tot. “Actualment, els carregadors que tenim són de 22 kW o menys“, diu Garcia, qui reivindica la necessitat d’augmentar aquesta potència per fer més atractiu l’ús del cotxe elèctric.
Però no tot són males notícies per als usuaris del cotxe elèctric. Segons afirma en un comunicat l’Associació Empresarial per al Desenvolupament i Impuls de la Mobilitat Elèctrica (Aedive), els punts de recàrrega ultraràpida, d’una potència de càrrega superior als 50 quilowatts (kW), han crescut un 59% en l’acumulat dels darrers nou mesos, en comparació amb les dades del final de l’any 2022, amb 2.056 estacions a l’Estat espanyol. Seguint en la línia del que adverteix Garcia, però, més de la meitat dels punts de recàrrega operatius són inferiors a 50 kW, mentre hi ha 492 connectors amb una potència major a 250 kW. 9.040 unitats són inferiors a 22 kW, al mateix temps que 9.280 són d’una potència exacta de 22 kW, i 7.044 punts es troben entre els 22 i els 50 kW.
Pensar en global i en línia amb Europa
Els objectius sostenibles no són una idea que ha tingut el govern espanyol, sinó que són pactats pels estats membres de la Unió Europea a Brussel·les. Així doncs, arribar a les dades de descarbonització i d’ús del vehicle elèctric per al 2030 són pràcticament una obligació. És per això que Garcia reconeix que s’incentiva molt l’usuari per comprar un cotxe elèctric, però es deixa de banda les empreses, que són una part molt gran del parc de vehicles de l’Estat espanyol. “No pot ser que no hi hagi ajudes per a aquelles empreses que vulguin tenir una flota sostenible”, lamenta el portaveu d’Anfac. De fet, la implicació de les empreses en aquesta cursa per arribar als objectius europeus podria suposar un abans i un després. Segons les dades de l’associació, l’Estat espanyol es troba en un 11% d’implementació, mentre que a Portugal –després de donar incentius a les empreses– ja arriben al 28% o 29%.
Amb tot, doncs, el cotxe elèctric continua sent una aposta futurista per a moltes persones, sobretot pel seu preu, però també per la manca de coneixement de la seva utilitat en trajectes curts. Si afegim a aquests problemes el poc desplegament de carregadors elèctrics i la quantitat de burocràcia per obtenir les ajudes, acabem amb el còctel perfecte de problemes per no escollir un elèctric a l’hora de canviar de cotxe.