La 37a America’s Cup ha estat present al Mobile World Congress (MWC) 2024, que ha celebrat la seva divuitena-vuitena edició a la ciutat de Barcelona. L’esdeveniment ha passat des del dilluns 26 de febrer al dijous 29 a la capital catalana. Es tracta de l’exposició més gran i influent per a l’ecosistema de connectivitat, que ha esdevingut una referència tecnològica en l’àmbit mundial. Les grans marques s’han deixat veure i l’America’s Cup també ha participat de manera activa amb un estand i tres xerrades on membres relacionats amb l’organització o els equips han tingut presència.
És el segon any consecutiu en què l’America’s Cup participa en el MWC. En aquesta edició hi ha hagut diverses aportacions relacionades amb la competició més important del món de la vela en aquest fòrum internacional, que en aquesta edició ha acollit més de 101.000 assistents, molt a prop del rècord prepandèmia del 2019.

Durant tot l’esdeveniment els assistents s’han pogut posar a la pell dels regatistes de l’AC40, el vaixell que s’utilitzarà a la Puig Women’s America’s Cup i a la UniCredit Youth America’s Cup, amb el mateix simuladorque utilitzen les candidates i candidats a formar part del Sail Team BCN. Cal destacar que alguns han estat presents compartint la seva experiència amb les persones interessades a sentir que naveguen les aigües de Barcelona a bord d’un dels vaixells més innovadors del planeta.

La primera conferència impartida per membres de l’organització de l’America’s Cup ha tingut Eva Pizá, Event Manager de la 37a America’s Cup, com a protagonista a l’estand Àgora | Port de Barcelona. Hi va voler destacar el caràcter global i divers de l’esdeveniment i que la competició està oberta a tothom que hi estigui interessat, ja que es podrà gaudir de forma totalment gratuïta.

Pizá també va parlar sobre la sostenibilitat, un dels principals puntals d’aquesta edició que tindrà lloc davant de la costa del Port Vell. L’Event Manager de la 37a America’s Cup va destacar el nou model de vaixell dissenyat per Emirates Team New Zealand que servirà com a embarcació de suport durant la competició, és un vehicle que no generar residus, ja que funciona amb hidrogen. Cadascun dels equips comptarà amb un mínim d’un i s’espera que hi hagi 10 models funcionant durant tot l’esdeveniment.

Finalment, va destacar el nou pacte aconseguit amb AGBAR, nou soci de sostenibilitat, amb què van tancar un acord per implementar les mesures per combatre la sequera i proposar alternatives i sistemes de gestió d’aigua per als equips.

La tasca dels enginyers

El segon panell on l’America’s Cup va ser present tenia com a fil conductor la innovació tecnològica d’aquesta competició. Hi van participar Roger Frigola, enginyer d’Emirates Team New Zealand, i Jaume Triay, enginyer d’Alinghi Red Bull Racing. Tots dos van poder xerrar sobre el que implica preparar un vaixell que s’ha d’adaptar a unes característiques concretes i ha de superar altres equips que planegen cada detall amb molta antelació per aconseguir el millor vaixell que participarà en un esdeveniment on la tecnologia de les embarcacions és tan important com la destresa de les tripulacions.

Frigola va voler parlar de la tasca de l’equip d’enginyers, ja que es tendeix a individualitzar en un element en concret com són els ‘foils’ o la implementació de ‘cyclors’: “De vegades s’adjudica l’èxit a la part més visible, però l’important és el conjunt i el disseny. Són totes aquestes petites coses que sumen les que al final et fan guanyar”, va comentar.

També va destacar que l’equip defensor està a punt d’acabar el casc i quan aquest procés acabi podran començar el muntatge del nou vaixell dels kiwis i, finalment, tastar-lo a l’aigua per primera vegada. En ser preguntat per la continuïtat de l’AC75 va mostrar les seves preferències: “No m’importa gaire si cal adaptar-se a un nou model o no, m’agrada molt l’actual, però quan hi ha un gran canvi de normativa a la competició és molt interessant per a nosaltres per tot allò que puguem aportar a l’equip”, va dir l’enginyer d’Emirates Team New Zealand.

Finalment, Leslie Ryan, Event Director de l’America’s Cup, i Andrés Torres, Event IT Manager de l’America’s Cup, van participar en una taula rodona en què van compartir diverses de les novetats que comporta la retransmissió d’aquesta trenta-setena edició.

Van mostrar unes imatges espectaculars de la Regata Preliminar de Yeda en què es podia veure amb tot luxe de detalls l’acció des de diversos angles i Leslie Ryan va destacar: “Podem veure imatges espectaculars com aquestes gràcies a la tecnologia, comptem amb drons rapidíssims que poden captar aquest tipus de detalls, i a les càmeres i sensors a cadascun dels vaixells que ens aporten moltíssima informació”, va dir Ryan.

Per part seva, Andrés Torres va parlar sobre la importància de la informació que podrà ser compartida amb els espectadors en temps real: “La novetat d’aquesta edició és la telemetria que permet seguir en tot moment l’acció amb tot luxe de detall, cosa que ajuda que sapiguem en tot moment el que passa amb una quantitat enorme de dades que donen suport a les imatges”.

Comparteix

Icona de pantalla completa