Imagina que el manual d’instruccions per crear vida no va néixer en una sopa primigènia de la Terra, sinó que va viatjar a través del cosmos molt abans que existíssim. És el que acaben de confirmar un grup d’astrònoms després d’una troballa que, francament, ens obliga a repensar la nostra posició a l’univers.
Han localitzat una molècula de sucre específica, coneguda com a glicolaldehid, situada a uns 26.000 anys llum de distància. No és un simple terròs de sucre al cafè; és la peça mestra que permet la formació d’aminoàcids i, eventualment, d’organismes complexos. (Sí, nosaltres també ens hem quedat de pedra en conèixer la magnitud del descobriment).
La recepta amagada al centre de la Via Làctia
Aquest sucre fonamental ha estat detectat en un núvol de gas massiu a prop del centre de la Via Làctia. La zona, coneguda per ser un entorn extremadament hostil a causa de la radiació i les forces gravitatòries extremes, ha demostrat ser un laboratori químic molt més eficient del que qualsevol model científic havia predit fins a la data.
El que és fascinant és que aquesta troballa suggereix que els components bàsics per a la vida no són un accident geològic del nostre planeta, sinó una constant universal. Si la vida va poder “començar” a cuinar-se en les condicions turbulentes del centre galàctic, què ens impedeix pensar que hi ha cuines similars repartides per cada racó de la galàxia?

Per què aquest sucre canvia les regles del joc
Fins ara, molts científics pensaven que les molècules orgàniques complexes necessitaven entorns molt concrets i protegits per sobreviure. Tanmateix, la presència d’aquest sucre en un lloc tan exposat a la radiació demostra que l’univers és molt més resistent i creatiu del que crèiem.
El glicolaldehid és, tècnicament, la forma més simple de sucre necessària per formar ARN. Bàsicament, som davant de l’eslavó perdut entre la química inerta i la biologia. En trobar-la en aquestes quantitats i a tanta distància, la possibilitat que altres planetes comptin amb la mateixa “recepta” augmenta de forma exponencial.
És vital entendre que aquesta molècula no és vida en si mateixa, sinó el bloc de construcció necessari perquè l’espurna biològica pugui ocórrer. La seva existència a 26.000 anys llum és la prova definitiva que la química de la vida és una propietat inherent al cosmos.
Un viatge a través del temps i l’espai
La llum i els senyals que rebem d’aquesta regió central de la Via Làctia han trigat mil·lennis a arribar fins als nostres telescopis. Això vol dir que estem veient una foto antiga d’un procés que potser ja ha donat fruits en altres parts. És un recordatori que la nostra història com a espècie és, en realitat, un capítol molt recent d’una novel·la que es porta escrivint des de l’inici dels temps.
Els investigadors han utilitzat interferometria d’alta resolució per “llegir” la signatura química d’aquest núvol de gas. La precisió tècnica necessària per distingir una molècula de sucre enmig del caos del centre galàctic és, senzillament, una proesa que demostra fins on ha arribat la nostra capacitat per observar l’invisible.

El futur de la nostra recerca
Estem sols a l’univers? Aquesta és la pregunta que tots ens fem en caure la nit. Amb aquest nou descobriment, el camp de l’astrobiologia té ara un mapa molt més clar sobre on buscar. Ja no busquem només aigua; ara busquem les dolçors del cosmos que van permetre que, fa milers de milions d’anys, tot comencés a cobrar sentit.
Som davant d’un canvi de paradigma total. Ja no es tracta de si la vida és possible, sinó de com d’estesos estan els seus ingredients per l’espai. La propera vegada que miris al cel, recorda que aquests estels no només emeten llum; també podrien estar guardant els ingredients d’un cafè que, en algun lloc llunyà, algú més està a punt de preparar.
La ciència continua desvetllant secrets que ens fan sentir, alhora, increïblement petits i part d’alguna cosa molt més gran. T’imaginaves que el sucre seria el protagonista de la nostra revelació espacial més gran?


