El que diu la psicologia de les persones que ajuden els cambrers a recollir la taula
Un simple gest pot dir més del que sembla. Ajudar els cambrers a recollir els plats no és només una mostra de cortesia: la psicologia afirma que aquest comportament quotidià té molt a dir sobre qui som i com entenem el món que ens envolta.
Persones que, sense pensar-s’ho dues vegades, recullen els seus plats, apilen gots i els apropen al cantó de la taula. Aquest tipus d’actitud revela patrons psicològics vinculats amb l’empatia, el sentit de comunitat i la necessitat de contribuir. Però també podria amagar una altra cara: ¿busquem agradar o sentir-nos útils?
Aquest petit gest que ho diu tot
És una escena habitual en cafeteries, restaurants o terrasses: el client que, després d’acabar el menjar, recull plats, agrupa coberts i, si pot, fins i tot els entrega directament al cambrer. Un gest espontani que moltes vegades genera un somriure o un agraïment, encara que no sigui necessari ni esperat.
No totes les persones ho fan, i tampoc tots els cambrers ho interpreten igual. Però hi ha alguna cosa indiscutible: ajudar en aquest moment reflecteix un tipus de comportament que va més enllà de l’educació formal. Segons diversos experts en psicologia social, aquest tipus d’accions està profundament connectat amb la nostra percepció del paper de l’altre i el nostre lloc en l’entorn social.
El que revela la psicologia
Des de la perspectiva psicològica, aquest comportament està vinculat amb la personalitat prosocial, és a dir, amb la tendència natural a actuar en benefici dels altres sense esperar recompensa directa. Les persones amb alta empatia, sentit de la cooperació o gratitud tendeixen a mostrar aquest tipus de conductes fins i tot sense pensar-les gaire.
També hi intervé el que es coneix com a norma de reciprocitat. Els qui senten que han rebut un servei amable o eficient, moltes vegades volen retornar aquest “favor” d’alguna manera, encara que sigui recollint la taula. No és només cortesia, sinó una forma d’equilibri emocional.
Un estudi citat per diversos mitjans, atribuït a la Universitat de Harvard, apunta que els qui ajuden en entorns de servei tendeixen a tenir una autoestima estable i un sentit de control més alt. Fer alguna cosa per l’altre els permet validar la seva pròpia identitat com a “bons ciutadans” o persones respectuoses.
Qui ho fa i per què?
Tot i que no existeixen regles absolutes, certs perfils es repeteixen. Les persones que han treballat prèviament en hostaleria solen ser més propenses a ajudar, perquè comprenen què implica aquesta feina: la pressió, el cansament, el valor del temps i els gestos.
També és més comú entre persones grans o de cultures on la cortesia es manifesta de forma activa. En canvi, els més joves tendeixen a mostrar cortesia amb paraules o deixant propina, però no sempre amb accions físiques com recollir.
Altres factors que influeixen són l’educació, l’entorn familiar i fins i tot el tipus de restaurant. En espais informals o familiars, on la relació client-empleat és més propera, és més probable que es donin aquests gestos.
Entre la cortesia i el desig d’agradar
Tanmateix, no tot és altruïsme. Alguns experts assenyalen que en certs casos aquest comportament podria estar motivat per una necessitat d’aprovació o validació externa. La idea de “quedar bé” davant dels altres, o fins i tot de sentir-se moralment superior, pot colar-se en el rerefons d’aquesta acció aparentment desinteressada.
Aquest dilema no resta valor al gest, però convida a reflexionar sobre l’autenticitat de les nostres accions. ¿Recollim per empatia o perquè volem que ens vegin com a persones considerades?
La psicologia també parla de la necessitat de control: en contextos on tot està en mans d’altres, poder fer alguna cosa –perpetuï que sigui– ens dóna una sensació de domini sobre la situació. Alguna cosa tan simple com moure un plat pot ser un acte d’autoafirmació.
Un reflex de la nostra manera de viure
Aquest tipus de gestos, cada cop més visibles a les xarxes socials, reflecteixen també una transformació en les nostres costums socials. En una època on moltes interaccions són virtuals, actes físics com aquest adquireixen un valor simbòlic encara més gran. Són una manera de dir: “Sóc aquí, m’importes, valoro la teva feina”.
La manera com tractem qui ens atén no és un detall menor. Segons els psicòlegs socials, “les petites accions repetides generen cultura”, i ajudar a recollir pot ser una llavor per a un entorn més respectuós i humà.
I tu, què faries amb els plats?
Potser no tots sentim la necessitat de recollir la taula quan anem a un restaurant. I això no té res de dolent. Però si alguna vegada ho has fet, ara saps que aquest gest encierra molt més del que sembla: parla de tu, de com entens el respecte, l’empatia i el vincle social.
I tu? Ets dels que ajuden el cambrer a recollir la taula? Creus que hauríem de fer-ho més sovint?
Comparteix la teva experiència, explica’ns la teva opinió i seguim reflexionant junts sobre els petits gestos que fan gran una societat.