La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha imposat diverses mesures a Endesa Energia, Naturgy Ibèria, Iberdrola Clients i HolaLuz Clidom per evitar que els consumidors elèctrics es vegin afectats per canvis de comercialitzador erronis, segons ha informat el regulador. D’aquesta manera l’organisme s’adreça a totes aquelles denúncies que ha rebut pel canvi de companyia elèctrica sense el consentiment dels clients i motivats per codis de subministrament (CUPS) erronis en els nous contractes van augmentar un 360% el 2021 i van continuar creixent en el primer semestre del 2022. De fet, el pes d’aquesta mena de reclamacions es va duplicar i representaria ja el 31% del total per canvis sense consentiment.
Un encreuament de CUPS, tal com ha explicat l’organisme en un comunicat i remès per Europa Press, suposa que a l’usuari que sol·licita un canvi de companyia elèctrica se li assigna erròniament el CUPS d’un altre client; en conseqüència, se li facturarà pel consum d’un habitatge o local aliè. Així, el consumidor que “perd” el seu CUPS habitual i desconeix el nom del comercialitzador que va fer el canvi erròniament al no constar com a titular en la distribuïdora. En el pitjor dels casos, podria patir un tall de subministrament si el consumidor al qual se li va assignar erròniament el seu CUPS es dona de baixa del nou contracte o deixa d’abonar les factures d’aquest, en rebre una doble facturació, explica la CNMC.
Més seguretat pels consumidors
La decisió jurídicament vinculant de la CNMC afecta Endesa Energia, Naturgy Ibèria, Iberdrola Clients i HolaLuz Clidom, els qui durant els canvis de comercialitzador en el sector elèctric hauran de mostrar de manera clara i separada al client el trinomi titular-direcció del punt de subministrament-CUPS durant la contractació. Així mateix, sol·licitaran la confirmació d’aquestes dades en suport durador si detecten discrepàncies en la informació. En cas d’assignació errònia, s’estableixen noves cauteles. D’aquesta manera, davant una sol·licitud de tall de subministrament es descartarà un encreuament de CUPS. Es contactarà amb el consumidor sol·licitant, havent-se d’acreditar davant el regulador aquests contactes en cas de ser necessari.