Catalunya ha aconseguit captar més de 9.000 milions d’euros dels fons europeus Next Generation en els últims quatre anys, segons les dades analitzades per l’Agència Catalana de Notícies (ACN). D’aquests, 4.950 milions provenen de convocatòries i licitacions gestionades per l’Estat, mentre que 4.100 milions més s’han portat directament des de la Generalitat. En total, hi ha hagut 136.804 beneficiaris. Projectes sobre xips, autoconsum energètic o dessaladores, la millora de Rodalies, el corredor mediterrani o l’impuls del lloguer social s’han endut el gruix dels fons europeus.
Entre els projectes que més diners han captat destaca Openchip, una companyia impulsada per GTD i el Barcelona Supercomputing Center (BSC) que ha rebut 111 milions per dissenyar xips i microprocessadors. També s’han destinat 65 milions per reindustrialitzar Nissan; 50 milions més per a altres projectes del BSC; 49,2 milions per a la producció d’elecfoil a la futura planta de Lotte a Mont-roig del Camp; o 48 milions a la nova línia de muntatge de bateries de Seat-Cupra. L’electrificació de la fàbrica de Volkswagen-Seat es va endur 38,5 milions, Semidynamics va aconseguir 38,5 milions per dissenyar microprocessadors i la Plataforma de Recerca en Energies Marines de Catalunya a l’Escala (Alt Empordà) s’ha endut 30 milions més.
Rodalies s’endú un bon pessic de fons Next Generation
En el capítol d’infraestructures, que suma gairebé 1.000 milions d’euros en quatre anys, sobresurt especialment Rodalies, que ha aconseguit captar 653 milions d’euros de fons Next Generation. Amb aquests diners, s’ha finançat la nova terminal de l’aeroport de Barcelona, el desdoblament de via entre Parets del Vallès i la Garriga o l’ampliació i renovació de les estacions de Parets, Granollers-Canovelles, les Franqueses del Vallès, la Garriga, Montcada-Bifurcació o Castelldefels. El carril bus de la B-23 a Barcelona ha obtingut 34 milions, mentre que la Generalitat ha aconseguit uns 240 milions més per a projectes com la compra de nous trens per al metro (25 milions), el nou intercanviador modal de Lleida (20 milions), la pacificació de l’N-II (49 milions) o la construcció de carrils bici a diversos municipis (49 milions).