El Consell de la Unió Europea i el Parlament Europeu van arribar a un acord provisional perquè el 70% del combustible de l’aviació sigui verd pel 2050. A més, en un termini més reduït, també s’ha proposat que pel 2025, ja s’utilitzi el combustible verd en un 2% del total. L’acord haurà de ser aprovat pels representants dels Vint-i-set davant les institucions europees i el comitè de Transport i Turisme del Parlament, i després haurà de revalidar-se al Consell. Aquest era l’últim dossier per acordar de l’àrea de transport dins el paquet legislatiu Fit for 55 que pretén reduir un 55% les emissions de CO₂ l’any 2030 respecte al 1990 i així garantir que la UE sigui climàticament neutra el 2050.
Aquestes fites, però, seran progressives, ja que s’ha acordat que l’objectiu sigui que el percentatge de combustible verd vagi augmentant cada cinc anys de manera que l’any 2030 el 6% dels combustibles siguin sostenibles; el 2035, el 20%; el 2040, el 42%; i el 2050, el 70%. La proporció de la barreja de combustibles que haurà d’incloure sintètics com l’e-querosè serà de l’1,2% el 2030, 2% el 2032, 5% el 2035, fins a arribar al 35% l’any 2050.
L’acord posarà en marxa un nou etiquetat mediambiental que mesurarà la petjada de carboni per passatger, els nivells de CO₂ emesos per passatger i l’eficiència dels avions. Així doncs, es tindrà en compte el model d’avió, el pes que transporta o el combustible que s’utilitza per acabar mesurant la contaminació totalment. A més, estarà subjecte als criteris científics establerts per l’Agència Europea de la Seguretat Aèria. Els diners provinents de les multes per incompliment de les aerolínies, aeroports o proveïdors de combustible es destinaran a la investigació i la innovació, per abaratir els combustibles sintètics.
Biocombustibles sense materials de palma
L’acord contempla com a sostenibles combustibles sintètics, alguns biocombustibles produïts a partir de residus agrícoles, forestals o algues, bioresidus, oli de cuina usat i algunes grasses animals, combustibles d’aviació reciclats produïts a partir de gasos residuals, i residus de plàstic. L’hidrogen renovable també s’inclou com a part d’un mix de combustible sostenible. Per contra, no es consideraran ecològics els combustibles basats en cultius alimentaris i farratgers, ni els derivats de materials de palma i soja.