La ciutat de Mataró fa anys que viu canvis constants cada estiu. Tradicionalment, la ciutat es buidava el mes d’agost, un cop acabades Les Santes. Era habitual veure establiments tancats i la programació cultural era més aviat escassa. L’auge del turisme internacional, però, ha redefinit l’agost a la capital del Maresme i ha empès als comerços del municipi a modificar el calendari de vacances: “A poc a poc s’ha anat revertint la idea que Mataró tanca a l’agost. Ara passen coses a la ciutat”, explica la regidora de Turisme, Heidi Pérez, en conversa amb l’Agència Catalana de Notícies (ACN), que remarca que el punt d’inflexió que ha propiciat més turisme es va viure durant la pandèmia.
Un dels principals elements que atrau els viatgers internacionals, generalment francesos -segons apunten des del consistori-, és l’oferta cultural del municipi. Durant la pandèmia, diversos creadors culturals van aprofitar el moment per treure a la llum propostes per al públic local que s’han acabat consolidant com a referents de l’estiu a Mataró, com el Festival Nosaltres o el Posidònia Fest. Avui en dia, doncs, aquests dos espectacles s’han convertit en dues eines per atraure visitants durant tot el mes d’agost, els quals d’ençà de la pandèmia, segons defensen des de l’Ajuntament, ajuden a omplir el “buit cultural” que deixen les Santes.

Botigues obertes i turisme a l’alça
Un altre dels sectors que s’ha adaptat a la nova realitat és el comerç, que ha passat d’estar absolutament tancat a tenir cada vegada més botigues obertes el mes d’agost, sobretot al centre de la ciutat. “Mataró ja no és una ciutat deserta després de Santes”, exclama el vicepresident de Negoci Empresa Mataró (NEM), Oriol Vives. En aquesta línia, Vives també apunta que l’estiu és un dels millors moments de l’any per fer nova clientela: “A l’agost hi ha molt client que és circulant, que prova coses noves perquè les seves botigues de referència estan tancades. És el moment de fer clientela nova i de fidelitzar els que ja tens“, argumenta el vicepresident de NEM, que assegura que la restauració és el sector que surt més ben parat del turisme, però també els comerços de productes d’artesania.
Segons les dades de l’Ajuntament, el turisme internacional renga durant l’agost a Mataró. En detall, els visitants estrangers representen el 84% del total de viatgers que pernocten a la ciutat, mentre que als mesos de juny i juliol el pes del visitant estranger és del 69% al juny i del 73% al juliol. Per nacionalitats, el turista estatunidenc és el que ha presentat un creixement més notable els darrers anys a la ciutat. Per exemple, durant l’agost de 2022 es van allotjar a Mataró uns 200 turistes dels Estats Units. Des de llavors, la xifra ha anat creixent a un ritme del 50% anual, fins a arribar als prop de 500 l’agost de l’any passat -i uns 4.000 al llarg de l’any. A la capital del Maresme també s’ha incrementat la presència del turisme asiàtic, ja que fa dos anys era pràcticament inexistent.