El sector del turisme comença a demanar més claredat al govern amb les restriccions per l’emergència per la sequera. Aquest cop han estat els empresaris de la Costa Brava que es pregunten, per exemple, com es controlaran els límits de consum amb els turistes. “Ho haurà de fer l’establiment o bé la Generalitat? Caldrà dur un registre?”, planteja la gerent del Grup Costa Brava Centre, Judit Lloberol a l’ACN. Concretament, el sector reclama que se li aclareixin els dubtes, i que es faci amb prou temps abans no reobrin els allotjaments. “Ens recorda una mica la covid, quan rebíem les normatives d’un dia per l’altre”, lamenta Lloberol. Hotels, restaurants i càmpings defensen que fan els deures, volen celeritat amb els ajuts anunciats i, sobretot, els preocupa la imatge que es pugui donar de la destinació portes enfora.
Lloberol també recorda que ja fa temps que tots els empresaris del sector van a l’una per reduir el consum d’aigua i sensibilitzar els turistes. I en especial, a partir de l’estiu de l’any passat. “La sequera no es pot negociar; no estem parlant d’un conveni ni d’un impost, sinó d’un problema real”, subratlla Lloberol. “Per tant, adoptarem aquelles mesures que se’ns facin arribar”, concreta la gerent, en referència a les diferents restriccions que ha anat dictant la Generalitat davant la manca persistent de pluges, i les que arribaran ara amb l’entrada en emergència.

Els hotels i restaurants no amaguen els dubtes, i la preocupació, que els està provocant la gestió actual de la sequera per part del Govern, sobretot amb tot el que té a veure amb el control del consum d’aigua. Sobretot, quan arribi la temporada alta. “Potser amb els allotjaments serà més fàcil, perquè porten un registre de viatgers, però amb la restauració això no passa”, recorda Lloberol. A més, el sector turístic també es demana qui ha de garantir que es compleixin els límits per persona i dia. “Quan hi hagi l’arribada de turistes, qui ho controlarà? Serà l’establiment mateix o l’administració? Aquí estem a l’expectativa, perquè els dies passen molt ràpid, d’aquí a poc ja serem a Setmana Santa, i és quan s’haurà de començar a aplicar”, diu la gerent del Grup Costa Brava Centre.
El déjà-vu de la pandèmia
A part de demanar més claredat al Govern, els hotels i restaurants també reclamen que les respostes i directrius arribin amb prou antelació abans no comencin a pujar les reserves. “Que no se’ns digui d’un dia per l’altre, perquè amb la sequera tenim una mica la mateixa sensació que amb la covid; és a dir, que ens aixecàvem al matí, llegíem les mesures al DOGC i havíem de córrer a explicar als socis què havien de fer”, precisa Lloberol.
“Per això, ara ens agradaria no haver d’arribar a aquest extrem, i que els nostres socis, a més de tenir clares les mesures, també disposin d’un temps prudencial per poder-les adoptar”, afegeix la gerent del grup. De fet, Lloberol reitera que el sector està fent els deures, i que molts establiments ja tenen sistemes per evitar degotejos, han instal·lat dipòsits i sistemes per reutilitzar l’aigua (per exemple, la de les piques cap al lavabo) o que, fins i tot, n’hi ha que havien “apujat la fondària de les piscines” perquè no s’haguessin d’omplir tant.
Més celeritat
Tot i que molts empresaris del sector ja han fet les primeres adaptacions a la manca d’aigua, admeten que encara no són prou i caldran noves inversions. Pel que fa a les piscines, Lloberol comenta que, “segurament, molts empresaris es plantejaran omplir-les amb aigua de mar, però tot això suposarà un sobrecost que no teníem contemplat als nostres pressupostos”. Per això, la gerent del grup demana al Govern celeritat amb les ajudes que s’han anunciat per al sector. Tant amb els diners com amb “la paperassa” per sol·licitar-les.
“Voldríem confiar-hi, com tantes altres ajudes que han anat sortint encara que sigui amb comptagotes”, diu la gerent. “Tot i això, quan arribaran? D’aquí a dos dies començaran a reobrir els hotels i càmpings, a haver-hi ocupacions i potser les mesures no es podran dur a terme quan tinguem les portes obertes”, es demana Lloberol. “Per tant, el que demanem és que, si arriben, siguin àgils de demanar”, hi afegeix.
En referència a les piscines, Lloberol també lamenta que la prohibició d’omplir-les (o reomplir-les) hagi centrat bona part dels missatges cap al sector. “De fet, els nostres associats no les han buidades i les han anat mantenint durant els mesos d’hivern; ara mateix estan plenes, però ens preocupa l’evaporació”, concreta la gerent, que aquí també demana que no se’ls posi “al mateix sac” que a la resta, en referència a les piscines de particulars i comunitats de veïns. “El turisme representa un PIB molt elevat i és un sector molt important”, recorda.