El president dels Estats Units, Donald Trump, ha encetat la guerra dels aranzels. El president nord-americà ha anunciat que imposarà aranzels del 10% a gairebé tots els productes que arribin als Estats Units a partir del 5 d’abril. A més, Trump ha anunciat que s’aplicaran aranzels superiors a les exportacions d’alguns dels socis principals del país a partir del 9 d’abril. La UE, la Xina i l’Índia seran dels més afectats amb aranzels del 20%, 34% i 26% respectivament, i Trump ha tret pit d’aquests aranzels i ha criticat que els “desequilibris comercials” han fet molt de mal a la “base industrial” dels Estats Units, un aspecte que ha assegurat que durant molts anys ha posat en risc “la seguretat nacional” del país nord-americà.
“A vegades l’amic és pitjor que l’enemic, en comerç”, ha assegurat un Trump que ha justificat aquests aranzels per la “manca de reciprocitat” en les relacions comercials dels EUA amb els seus socis. Les mesures de Trump poden acabar desencadenant una guerra comercial a gran escala amb imposició d’aranzels entre els EUA i els seus socis. El president dels Estats Units ha destacat que sap que els socis comercials del país nord-americà es “molestaran” però defensa la mesura en clau proteccionista per prioritzar els Estats Units. “El primer és cuidar els nostres”, ha sentenciat Trump
L’anunci de Trump arriba després que en les darreres setmanes ja s’haguessin imposat aranzels del 20% a la Xina i del 25% a Mèxic i el Canadà i del 25% a l’acer, l’alumini i les importacions d’automòbils.
Els països més afectats seran el territori francès d’ultramar Saint-Pierre-et-Miquelon (50%), Cambodja (49%), Laos (48%), Síria (41%), Maurici (40%), i grans economies com les de la Xina (34%), Suïssa (31%), Sud-àfrica (30%), l’Índia (26%), Corea del Sud (25%) el Japó (24%), la UE (20%).
Guerra amb la Unió Europea
Des de l’executiu americà han calculat que la Unió Europea imposa aranzels del 39% als Estats Units. Trump ha afegit que s’han de comptar “altres barreres comercials” i “manipulacions de la moneda” a més dels aranzels europeus. El president americà, a més, ha acusat l’executiu comunitari de “prohibir la majoria d’importacions de pollastre americà”. Trump ha endurit el to contra la UE i ha assegurat que la Unió Europea estafa el país nord-americà, un fet que ha qualificat de “patètic”.

Reindustrialitzar els Estats Units
Amb la imposició d’aquests aranzels a tot el món Trump busca reindustrialitzar el país nord-americà. Trump ha promès atreure “llocs de treball” i “fàbriques” als Estats Units i ha assenyalat que la recaptació d’aquests aranzels permetrà al país “reduir els impostos” i el deute nacional. “Més producció a casa suposarà una competència més forta i preus més baixos per als consumidors”, ha assegurat un Trump que ha carregat contra la resta del món, a qui ha atribuït els problemes econòmics pels quals ha passat el país nord-americà.