MónEconomia
Trump amenaça la UE amb aranzels si no compra gas i petroli “a gran escala” als EUA

El president electe dels Estats Units, Donald Trump, ha amenaçat la Unió Europea amb nous aranzels si no aprova un programa de compra “a gran escala” de petroli i gas estatunidencs per compensar el gran desequilibri comercial entre les dues potències. Des que va guanyar les eleccions presidencials del novembre, Trump ja ha amenaçat Mèxic, el Canadà, la Xina i la Unió Europea amb més aranzels si no atenen les seves peticions.

“Li vaig dir a la Unió Europea que ha de compensar el seu enorme dèficit amb els Estats Units mitjançant la compra a gran escala del nostre petroli i gas”, explica Trump en un missatge a la xarxa Truth Social, de la qual n’és el propietari. “En cas contrari, s’aplicaran aranzels!” Washington estima que el dèficit comercial amb Brussel·les ronda els 130.000 milions de dòlars. L’any 2022, les exportacions dels EUA es van situar al voltant dels 592.000 milions de dòlars, mentre que les importacions van superar per poc els 723.000 milions.

Missatge de Trump a la xarxa Truth Social sobre la guerra comercial amb la UE / Truth Social

El missatge de Trump, molt aficionat a fer política a cop de tuit, és una mostra de la política proteccionista que el magnat estatunidenc imposarà tan bon punt posi un peu a la Casa Blanca a finals de gener. Durant la campanya electoral, Trump ja va proposar aranzels del 10% a productes procedents de la Unió Europea, una decisió que impactaria sobretot Alemanya i tindria greus conseqüències per a l’automoció i la indústria química, dos dels sectors que més exporten als EUA.

La UE aposta pel diàleg

La Unió Europea aposta pel diàleg per esquivar un enfrontament directe amb Trump. Fa unes setmanes, la presidenta del Banc Central Europeu (BCE), Christine Lagarde, ja donava pistes sobre l’estratègia europea per evitar una guerra comercial amb els Estats Units. Lagarde aposta per oferir a Washington la compra de més productes estatunidencs, com gas natural liquat o armament, en lloc d’entrar al joc d’amenaces i represàlies per dirimir les diferències entre les dues bandes de l’Atlàntic.

En la mateixa línia es va pronunciar el vicepresident del BCE, l’espanyol Luis de Guindos, també demanava fa uns dies que “s’imposi el sentit comú” i que la UE i els Estats Units s’asseguin a negociar per evitar una guerra comercial que perjudicaria tothom.

Amenaces a Mèxic, el Canadà i la Xina

No fa ni un mes que Trump ja va amenaçar Mèxic, el Canadà i la Xina amb més aranzels si no posen fre al tràfic de drogues que té com a destí els Estats Units. En el cas dels dos països nord-americans també els va exigir que tanquin fronteres i millorin la lluita contra la immigració il·legal.

“El 20 de gener, com una de les meves moltes primeres ordres executives, signaré tots els documents necessaris per imposar a Mèxic i al Canadà un aranzel del 25% sobre TOTS els productes que ingressin als Estats Units i per les seves ridícules fronteres obertes. Aquest aranzel romandrà en vigor fins que les drogues, en particular el fentanil, i tots els immigrants il·legals detinguin aquesta invasió al nostre país. Tant Mèxic com el Canadà tenen el dret i el poder absolut de resoldre fàcilment aquest problema”, va etzibar Trump.

Respecte a la Xina, el president electe vol imposar un “aranzel addicional del 10%, per sobre de qualsevol altre aranzel, sobre tots els productes” que s’exportin als EUA fins que solucioni el problema del tràfic de drogues.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa