Aval del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) a l’acció col·lectiva contra la banca per les clàusules sòl. En una sentència publicada aquest dijous, l’alt tribunal sosté que els productes contractats tenen un aparent grau de similitud i que, per a avaluar-los, es pot tenir en compte “la percepció del consumidor mitjà”, el qual el tribunal identifica com a “normalment informat i raonablement atent i perspicaç”. “És precisament l’heterogeneïtat del públic afectat el que fa necessari recórrer a la figura del consumidor mitjà”, resumeix. Luxemburg avisa que la “complexitat” del cas no pot “menyscabar” els drets dels consumidors i nega impediments per controlar la transparència de les clàusules en una acció col·lectiva.
Segons l’alt tribunal europeu, “cap disposició” en les directives europees indica que el control judicial de transparència “quedi exclòs en el marc d’una acció col·lectiva”. “Aquest control simplement s’ha d’adaptar a les particularitats de les accions col·lectives i concentrar-se en les pràctiques contractuals i precontractuals estàndard del professional tenint en compte la figura del consumidor mitjà”, assenyala. En aquest sentit, argumenta que la demanda col·lectiva -i, per tant, contra diversos professionals- per les clàusules sòl no hauria de comportar dificultats organitzatives, ja que l’acció es dirigeix “contra professionals del mateix sector econòmic”, recull l’agència ACN.
Les diferents clàusules “semblen similars”
Paral·lelament, el TJUE assenyala que les diferents clàusules sòl en qüestió “semblen similars”, tot i que defensa una comprovació prèvia per part de les autoritats nacionals. “El sol fet que els contractes s’hagin signat en moments diferents o sota règims normatius diferents no permet excloure aquesta similitud”, remarca.
Si bé el tribunal de Luxemburg defensa que cal recórrer a la figura del consumidor mitjà per analitzar les accions col·lectives, també aconsella al Tribunal Suprem que avaluï si la percepció d’aquest consumidor ha evolucionat durant el temps. “El Suprem haurà de comprovar si la caiguda els tipus d’interès o el pronunciament en què es va declarar que les clàusules sòl no eren transparents van provocar un canvi, al llarg del temps, sobre el nivell d’atenció i d’informació del consumidor mitjà en el moment de la subscripció d’un contracte de préstec hipotecari“, conclou.
Mateixa demanda contra diferents bancs
La decisió del TJUE arriba després que l’advocada general del tribunal, Laila Medina, avalés al mes de gener passat que es dugués a terme una acció col·lectiva contra diversos bancs pels problemes derivats de les clàusules sòl. En línia amb el que ha expressat l’alt tribunal de Luxemburg, la magistrada va defensar en el seu moment que els bancs denunciats tenien un grau de similitud suficient per estar incloses en la mateixa demanda.