Les grans empreses europees tenen el canvi climàtic i la transició energètica com un dels pilars bàsics per al seu futur. Així s’ha demostrat aquest dijous durant la reunió anual del Cercle d’Economia on han coincidit els CEO de Cellnex i Vueling, Marco Patuano i Carolina Martinoli, i la CEO de EMEA de Zurich, Alison Martin. En aquesta línia, Patuano ha reclamat a les institucions europees que, un cop superades les eleccions del pròxim 9 de juny, la Unió Europea estableixi un pla estratègic amb les qüestions més importants. A més, el directiu també ha reclamat una reducció important de la burocràcia al continent per no ser “la pàtria de les normes”.
Per la seva part, Martinoli ha recordat que les empreses no poden fer soles la transició verda. Alhora ha cridat a les administracions, tant estatals com europees, a desenvolupar polítiques orientades a escalar la producció de combustibles sostenibles per a l’aviació (SAF) “perquè la transició ecològica és una oportunitat”. A més, la directiva ha assegurat que la indústria dedicada a aquest combustible pot proporcionar 56.000 milions d’euros al PIB, segons un estudi efectuat al costat d’Ibèria.
Per la seva part, Martin, ha sostingut que el canvi climàtic és el “risc més complex” que han de gestionar les societats i les empreses i ha demanat a administracions i empreses treballar a l’uníson en el seu abordatge. En aquest sentit, Martin ha assegurat que la transició verda ha de ser una oportunitat de transformació empresarial i l’ha vinculat a l’existència de “senyals clars de polítiques que es puguin demostrar i palpables” per a les empreses, els qui ha dit que necessiten guies.
No canviar de rumb
Durant la seva intervenció, Patuano també ha demanat a les administracions no canviar “constantment els objectius sobre sostenibilitat” i més agilitat davant les qüestions administratives per a poder invertir en noves instal·lacions amb seguretat. “La gent que ha de fer inversions no pot canviar cada dos anys els objectius”, i ha definit els tràmits administratius que han de fer les empreses com un malson, per la qual cosa ha apostat per simplificar-los.
Per la seva part, Martin també ha defensat que la política ha de tenir “unes barreres” i que, mentre ha de determinar quin és el destí cap al qual empreses i societat es dirigeixen en matèria de canvi climàtic, són els mercats de capitals els qui han de decidir com fer-ho. Martin ha explicat que durant dècades els riscos derivats del canvi climàtic “solien ser riscos únicament per al sector de les assegurances“, mentre que, avui dia, ha sostingut que per a les empreses és crític comptar amb planificacions de situacions i escenaris, que al seu judici han de ser a un horitzó a llarg termini i superior als tres anys.
No demonitzar l’aviació
Martinoli, per la seva part, ha criticat la demonització que viu el sector de l’aviació, on ha assegurat que “la descarbonització és possible”, i ha demanat polítiques per a poder escalar en la disponibilitat de SAF (Combustible d’Aviació Sostenible). En aquest sentit, ha assegurat que, per a Vueling, la “descarbonització és un tema central i prioritari” i ha recordat que el grup al qual pertany aquesta aerolínia, IAG, va ser el primer a comprometre’s en 2019 a arribar a emissions zero en 2050.
Així mateix, la directiva ha explicat que Vueling també es va comprometre ja l’any 2021 a arribar a un 10% de l’ús de SAF de cara al 2030, uns percentatges que estan quatre punts per sobre del mandat europeu, i que en alguns vols ja s’ha arribat al 50%. “Existeix un full de ruta. És possible la descarbonització de l’aviació” ha assegurat Martinoli, però ha avisat que és difícil i car, per la qual cosa ha demanat incentius a la utilització i, sobretot, a la producció.