El Ministeri de Comerç de la República Popular de la Xina, a instàncies de l’Associació de Ramaderia de la Xina, ha anunciat l’obertura d’una investigació antidúmping respecte de les importacions de carn de porc i subproductes porcins rellevants amb origen a la Unió Europea. Aquesta decisió arriba just després que la Comissió Europea decidís la implementació d’aranzels als vehicles elèctrics que s’importaven de la Xina. Sota el pretext que les empreses que fabricaven aquests productes podien rebre ajudes del govern xinès, el que alterava el preu i la competitivitat del sector, Brussel·les va aprovar aquests nous peatges. Una situació que aquest dilluns el ministeri de comerç xinès ha rebatut amb aquesta investigació a un dels productes que més importen de la UE. La rèplica d’Europa no s’ha fet esperar i la mateixa autoritat que va aprovar els aranzels serà l’encarregada de vigilar aquesta operació de molt a prop i deixa clar que intervindrà si el procés no compleix amb les regles de l’Organització Mundial del Comerç (OMC).
Brussel·les va anunciar la setmana passada que imposaria a partir del pròxim 4 de juliol aranzels de fins al 38,1% a l’automòbil de bateria elèctrica importat des de la Xina en considerar que el sector gaudeix d’un desavantatge pels subsidis i ajudes governamentals de Pequín. Ara bé, abans de la imminent implementació, Brussel·les va assegurar que volia buscar un espai de diàleg amb les autoritats xineses per trobar una solució. Sembla, però, que el govern xinès ha volgut mantenir el silenci, però ha respost llançant aquesta investigació. En concret, les autoritats xineses han indicat que el període de recerca per dúmping abasta de l’1 de gener del 2023 al 31 de desembre del 2023, mentre que el període de recerca de mal a la indústria correspon a l’interval comprès entre l’1 de gener del 2020 al 31 de desembre del 2023. “Seguirem amb atenció el procés, en cooperació amb els Estats membre i amb la indústria europea, i intervindrem si és necessari per a garantir que respecten els límits de l’OMC”, ha indicat en una roda de premsa a Brussel·les el portaveu comunitari de Comerç, Olof Gill, qui ha subratllat que la Unió Europea ha actuat “sempre dins del marc multilateral de comerç“.

Per a Gill, no hi ha cap mena de raó real per la qual la Xina obri aquesta investigació i ell mateix assegura que és una represàlia directa. D’aquesta manera, el portaveu comunitari de Comerç ha defensat que les actuacions de la Comissió Europea sempre “es basen en fets” i, sobretot en aquest cas en referència als aranzels als cotxes elèctric provinents de la Xina, les perquisicions han permès reunir “suficients proves” per a actuar i el procés, ha dit el portaveu, ha permès a les empreses xineses i al país participar en el procés. És per això que des de Brussel·les assegura que vigilaran aquesta operació i estaran preparats per denunciar qualsevol trencament de les regles del joc del mercat comercial. “Intervindrem si és necessari per a garantir que s’apliquen totes les regles”, ha reiterat el portaveu, per a després recalcar que tant la Unió Europea com la Xina són membres compromesos amb les regles de l’OMC.
Un possible cop a l’exportació catalana
Aquesta batussa entre la Xina i la Unió Europea podria tocar de molt a prop al mercat d’exportacions català. El porc i els seus derivats són un producte molt ben valorat en el mercat xinès, sobretot el que prové de Catalunya, on s’han convertit en els millors compradors. En dades de l’últim trimestre, Catalunya va rebre 55,5 milions d’euros d’exportacions a la Xina i el país es va convertir en el tercer mercat que més productes porcins catalans importava i el segon de fora de la Unió Europea. Una situació, doncs, que amb aquestes noves regles o una investigació oberta que finalment pronunciés a favor del govern xinès, podria perjudicar el mercat exportador català.